S&P הותירה את דירוג האשראי של האיחוד האירופי על כנו

ההחלטה באה כשבוע לאחר החלטת הסוכנות להוריד את דירוג האשראי של צרפת ו-8 מדינות נוספות בגוש האירו ■ "לאיחוד יש מספר שכבות הגנה שמסיטות את השפעת משבר החוב" ■ אבל מזהירים: "הדירוג יכול להשתנות במהרה"

שבוע בדיוק לאחר שהודיעה סוכנות דירוג האשראי S&P על הורדת דירוג האשראי המושלם של צרפת לרמה של +AA, הודיעה לפנות בוקר הסוכנות שהיא מותירה את דירוג האשראי של האיחוד האירופי על כנו ברמה של +AAA\A-1 עם אופק שלילי. הסיבה להמשך מתן אופק שלילי על פי הסוכנות הוא עקב "הסיכונים המתמשכים" בגוש האירו.

ההכנסות של האיחוד האירופי שמגיעו ממדינות באיחוד בעלות דירוג אשראי מושלם ירד ל-33% מההכסנות המתוכננות לשנת 2011 לעומת 49% לפני הורדת דירוג האשראי המושלם של צרפת ואוסטריה בשבוע שעבר. בסקירה שפורסמה בשבוע שעבר, רק לגרמניה וסלובקיה ניתן אופק יציב מתוך 16 המדינות שאוזכרו.

"לפי דעתנו, הגוף הזה שמכונה האיחוד האירופה, נהנה ממספר שכבות הגנה מפני החובות שיכולות להסיט את ההשפעות שאנחנו רואים מההתדרדרות של שווי האשראי של מספר חברות בו", אמר פרנק ג'יל, אנליסט בחברת S&P בהודעה שהוציאה הסוכנות. האופק השלילי מתיישב עם העובדה של-16 מתוך 27 החברות באיחוד האירופי יש אופק שלילי על פי S&P.

"יש מצב שנוריד את דירוג האשראי של האיחוד האירופי אם יפחת מספר המדינות באיחוד שיש להם דירוג אשראי מושלם או מרחב התמרון של האיחוד האירופי יפחת ביחס לחובות שלו או שאחת המדינות החברות באיחוד לא תצליח להחזיר את חובותיה לאיחוד", נכתב בהודעה של S&P.

על פי S&P האיחוד האירופי יחד עם הקהילה האירופי לאנרגיה גרעינית מחזיקים בהשקעות בהיקף של 80 מיליארד אירו שבעזרתם הם נותנים הלוואות או קווי אשראי למדינות החברות בהם.

נזכיר שרק לפני שבוע הסוכנות הורידה את דירוג האשראי של 9 מדינות בגוש האירו. דירוג האשראי של הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, ספרד, ירד לרמה של A מרמה של "-AA", ואילו דירוג האשראי של הכלכלה השלישית בגודלה בגוש, איטליה, ירד ל-"+BBB" מרמה קודמת של +A. גם אוסטריה, כמו צרפת, איבדה את דירוג האשראי המושלם שלה AAA וירד לרמה של +AA. דירוג האשראי של פורטוגל ירד לרמה של BB, כלומר לרמה של "זבל".

יומיים לאחר אותה הורדה, הורידה הסוכנות גם את דירוג האשראי של קרן החילוץ האירופית מדירוג מושלם של AAA לדירוג +AA, מה שיקשה מאוד על התוכנית, שכבר נתקלת בקשיים רבים, למנף אותה לטריליון אירו מ-440 מיליארד אירו הקיימים היום.