אנליסט: "הראלי שנרשם מתחילת השנה הינו דמיוני"

האנליסט ארי וולד טוען, שהעליות שראינו במדדים המובילים מתחילת שנה לא יכולים להימשך מכיוון שהיקף המסחר היה נמוך ■ הממוצע היומי למסחר בבורסת וול סטריט לא חצה את רף מיליארד המניות כבר למעלה מחודש

לראלי שמסתמן בשווקים מאז תחיל השנה הביא איתו גם תקוות לכך שהשווקים השנה יתאוששו מהביצועים המדשדשים של השנה החולפת. אבל כנראה שלראלי הזה חסרים מרכיבים שיצליחו לשמור על הראלי הזה לתקופה ממשוכת: משקיעים !.

מדד S&P 500 רשם מתחילת השנה עלייה של 4.5%, אבל אם בוחנים את הנתון הזה לעומק אפשר לראות שהמשקיע הממועצ לא השתתף בחגיגה הזאת. ממוצע היקף המסחר היומי בוול סטריט לא חצה את רף המיליארד מניות מאז ה-16 בדצמבר.

למרות שלשוק יש כבר נסיונות ברווחים במצב של היקפי מסחר נמוכים מאז המשבר בשנת 2008, חוסר ההשתתפות של המשקיעים במסחר עלולה להוביל לדאגה משרידותו של הראלי הנוכחי.

"היקף המסחר הנמוך חותר תחת חוזקו של השוק", אמר ארי וולד, אנליסט בחברת Brown Brothers Harriman. "הורדת הלחצים למכור מניות בחודש נובמבר גרמה לכך שהתיקון שראינו בחודשים נובמבר - דצמבר גרם למדד ה-S&P 500 לחזור לרמות שהוא נמצא בהם היום. לפי דעתי המניות יכולות להמשיך להתחזק בהיקף מסחר נמוך, אבל לא נראה לי שזה יימשך לאורך תקופה".

העליות שראינו מאז פתיחת השנה - הפתיחה הכי טובה מאז שנת 1987 - מזכירות את הפתיחה של השנה שעברה שבה, כשלושה שבועות מאז תחילת השנה, מדד ה-S&P 500 רשם עליה של 3.3%. בשנה שעברה, הממוצע של המסחר היומי עמד על 1.1 מיליארד מניות.

המסחר במהלך חודש נובמבר היה תנודתי במידה מסויימת, והוא היה בהיקף נמוך יחסית, אבל הצליח להתאושש בדצמבר. גם היקף המסחר בחודש הזה רשם היקפים נאים יחסית לתקופת החגים בארצות הברית.

"אנחנו רואים שהזרמת כספים הינה הצעד האחרון להיפוך מגמה, ובלי אותה הזרמה יש מספיק סימנים שיכולים לגרום לנו להעריך שתיקון נוסף יחכה לנו כבר בחודשים הקרובים", אמר וולד. "צריך יהיה לעקוב אחר היקף המסחר בימים שבהן יהיו ירידות. אם המסחר בימים הללו יישאר נמוך, אז הזחילה כלפי מעלה תימשך. אבל אם אנחנו נראה שהיקף המסחר בימים שיש בהם ירידות גבוה יותר מהימים שיש בהם עליות, אז זה סימן שצריך לעבור למסחר בשורט".

למרות זאת, נראה שהמשקיעים בכל זאת עדיין אופטימים, אבל לא באותה מידה שהיו לפני כמה שבועות. בסקר האחרון של התאחדות המשקיעים האמריקנים עולה שאחוז המשקיעים השוריים ירד ב-1.9% לעומת הסקר הקודם, לרמה של 47.2% בעוד אחוז המשקיעים הדובים רשם עליה של 6.4% לרמה של ל-23.6%. בהתאחדות מסבירים את הנתונים בכך שהרבה משקיעים נייטרלים החליטו לקחת צד.

אז כנראה שעתיד השוק תלוי באותם משקיעים שהוציאו כספים מהשוק, ובמידת הרצון שלהם להשקיע את אותם כספים חזרה בשוק. "השילוב הזה של חדשות טובות ורעות מסביר למה היועצים האופטימיים לא ממש רוקדים על הגגות", אמר צ'ארלס רוטבלט, סגן נשיא התאחדות המשקיעים. "המשקיעים השוריים מצפים לתנודתיות רבה בשווקים, כך גם המשקיעים הדובים. במילים אחרות, זו תהיה שנה שבה לתחזיות הכלכליות תתווסף הערת שוליים קטנה בסוף כל תחזית שואמרת "מחזיקים אצבעות"".