לקראת בריסל: פתרונות ארוכי טווח או הצהרות ריקות מתוכן

בשבוע הבא תיפתח פסגת בריסל שנועדה לדון במצב הכלכלי באירופה ■ מנהיגי האיחוד ינסו להגיע להסכמה בדבר פתרונות ארוכי טווח שיביאו לסיום המשבר

החל ממחר בכירים אירופים יפתחו במסע נוסף שאמור להביא לסיומו של משבר החוב באירופה, זאת לאחר שהמו"מ בין ממשלת יוון לבין נושיה לגבי היקף התספורת שהם יידרשו אליה, עלה שוב על שרטון והדאיג מאוד את המשקיעים.

המסע לפתרון המשבר יגיע לשיאו בפסגת שגרירי מדינות האיחוד שתיערך בבריסל בסוף החודש. בפסגה זו ידונו נציגי המדינות בין היתר בכללים הפיסקלים החדשים שאליהם יוכפפו כל המדינות, ביצירת ה"בום הפיננסי" שיזירים לשווקי האיחוד מיליארדי אירו, ובמו"מ היווני עם הסקטור הפרטי שלא מראה תוצאות, למרות ההצהרות החיוביות של שני הצדדים כי הם קרובים להסכם.

בשבוע החולף האירו עלה ב-2% לרמה של 1.29 דולרים, העלייה השבועית הגבוהה ביותר מאז 14 לאוקטובר. בנוסף, ספרד, יוון וקרן החילוץ האירופית מכרו אג"ח בתשואות נמוכות שאותתו לשוק על ביקושים גבוהים יותר, כמו גם על ביטחון רב יותר של המשקיעים.

בעוד המשקיעים התעלמו קליל מהורדות דירוג האשראי של כ-9 ממדינות גוש האירו וביניהן צרפת ושלחו את האירו לעליות הראשונות שלו מזה 7 שבועות, מנהיגי האיחוד ובכללן מנהיגת הכלכלה החזקה ביבשת, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ינסו לנצל את המומנטום וליצור מהלכים ארוכי טווח שיביאו לפתרון משבר החוב שמשתולל ביבשת כבר יותר משנתיים.

"המשקיעים מצפים כעת לבריסל ולפתרונות החדשים שיישאו עימם נציגי המדינות, כאשר המוסדות הכלכליים כמו קרן המטבע וסוכניות דירוג האשראי מקווים שהפעם יהיו אלה צעדים מספקים ויביאו לפתרון הכולל של המשבר ולא לצעדים שהם בבחינת פלסטר", אומר ג'ים אוניל, מנהל מחלקת הנכסים בגולדמן זאקס. "העיקר שלא יהיו מדינות שייפרשו מגוש האירו, שכן העלויות של פרישה שכזו יהיו גבוהות במיוחד וידרדרו עוד יותר את היבשת", הוא מוסיף.