סימן מעודד? הקרנות הכספיות החלו להשקיע יותר באירופה

הקרנות הכספיות בארה"ב החלו לרכוש אג"ח של בנקים ספרדים וצרפתים ■ אנליסט: "אנו יכולים לראות כי טווח ההשקעות של הקרנות הכספיות התרחב וכעת מנהלי ההשקעות שלהן מוכנים לקחת יותר סיכון ולרכוש גם נכסים אירופים"

הנתונים הכלכליים האחרונים שפורסמו באירופה, מוכיחים כי התיאבון של המשקיעים האמריקנים חוזר. הסיבה המרכזית לקביעה זו היא מעבר ההון שמושקע בקרנות הכספיות - הסולידיות להשקעות עם סיכון גבוה יותר כמו למשל אג"ח של בנקים אירופים, כמו גם לגבי מבנה ההשקעות של הקרנות שכעת החלו לרכוש גם אג"ח של בנקים צרפתים וספרדים.

אנליסטים מציינים כי זהו סימן חיובי המעיד כי הבנק המרכזי האירופי הצליח במידה מסויימת בפעולות האגרסיביות שהוא נקט, שמטרתן הייתה להזרים הון לבנקים האירופים ולהשיב את ביטחון המשקיעים.

בנקאים אירופים פרסמו, כי בשבוע החולץ חל גידול משמעותי בהיקף ההשקעות באג"ח של בנקים ספרדים וצרפתים. בנוסף, המשקיעים קנו יותר אג"ח של בנקים אמריקנים עם בעלות זרה, כאשר אותם בנקים דיווחו כי משקיעים רכשו אג"ח שלהם בהיקפים של יותר מ-100 מיליארד דולר.

בעוד שבשנה החולפת, כאשר משבר החוב השתולל באירופה, הקרנות הכספיות עמדו במרכז העניינים וציבור המשקיעים העביר את מרבית כספו לחוף המבטחים שהם הציעו, השנה נראה כי הכוונות הרציניות של המוסדות הכלכליים באירופה נושאות פרי והביטחון חזר במידה מסויימת למשקיעים. בשנה החולפת, הקרנות הכספיות בארה"ב הגיעו בשיא לרמה של 2.7 טריליון דולר, ואילו השנה נראה כי היקף ההשקעה בקרנות אלו הולך ופוחת.

מגמה נוספת שניתן להיווכח בה היא אפיקי ההשקעה של אותן קרנות כספיות שנחשבות סולידיות מאוד. ב-2011 מנהלי ההשקעות של אותן קרנות כלל לא חשבו לכוון חלק מההשקעות לבנקים אירופים שסכנת קריסה ריחפה מעליהן, ואילו בשבוע החולף מנהלי הקרנות רכשו אג"ח לתקופות קצרות של בנקים צרפתים וספרדים - "זהו שינוי כיוון שמעיד על הבעת אמון מסויימת של המשקיעים בשוק האירופי", מציינים אנליסטים.

שינוי כיוון זה בגיע למרות הורדת דירוג האשראי המושלם של צרפת וכ-9 ממדינות האיחוד האירופי, אך גם לאחר הנפקות מוצלחות במיוחד של אותן מדינות ולאחר שהחל המו"מ בין יוון לבין הסקטור הפרטי - עניין שטיפח תקוות רבות, לצד חששות רבים, לגבי אפשרותה להיחלץ מהמשבר.

"הקרנות הכספיות החלו לאותת מתחילת השנה כי תאוות הסיכון שלהן חזרה", אומר כריס קונטה, מנהל מחלקת המסחר בברקליס קפיטל. "אנו יכולים לראות כי טווח ההשקעות של הקרנות הכספיות התרחב וכעת מנהלי ההשקעות שלהן מוכנים לקחת יותר סיכון ולרכוש גם נכסים אירופים".