אילת (עיר) | לפני כולם

הסינים באים: הרכבת המהירה לאילת מתקדמת

‎‎ההצעה שתוגש לאישור הממשלה כוללת חוק שיזרז את הליכי התכנון ‏‎‎‏ ■ עלות הפרויקט הבסיסית עשויה להגיע ל-7 מיליארד שקל‏

‎‎‏ פרויקט הרכבת המהירה לאילת יוקם בשיתוף פעולה בין ממשלות ישראל וסין - זו החלופה המסתמנת כמועדפת על הממשלה. שר התחבורה ישראל כץ העביר אמש לראש הממשלה את נוסח הצעת המחליטים שתוגש לאישור הממשלה ככל הנראה בישיבתה הקרובה.

הצעת ההחלטה שתוצג לשרי הממשלה כוללת גם חקיקת חוק מיוחד שיאפשר לזרז את הליכי התכנון של הפרויקט המורכב, כפי שנעשה בפרויקט כביש 6. ‏

נוסח הצעת המחליטים שיועבר למזכירות הממשלה מטיל על צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, להמליץ בתוך 90 יום על חלופה מועדפת להקמת פרויקט הרכבת המהירה לאילת. על הפרק נמצאות שלוש חלופות, האופציה הסינית, הקמת הפרויקט על ידי זכיין פרטי או מתקציב המדינה.

האופציה של הקמת הפרויקט מתקציב המדינה עשויה לעורר הסתייגות של האוצר שמתקשה למצוא מקורות מימון לפרויקט. לפי הערכות ראשוניות, עלותו הבסיסית של הפרויקט מגיעה ל-7 מיליארד שקל (הנחת המסילה בלבד) ועשויה להגיע עד 30 מיליארד שקל כולל הציוד הנייד, הכפלת המסילות הקיימות, חשמול והתקנת המערכות הנלוות.

האופציה של זכיין פרטי מדברת על מתכונת ‏BOT‏ בדומה לזו שהונהגה בכביש 6. ואולם גם כאן צפוי חוסר הכדאיות הכלכלית להשפיע לרעה. האופציה הסינית מבוססת על חתימת הסכם בין ממשלות (‏Government to Government‏) ומסירת עבודות ההקמה לידי חברה ממשלתית סינית. במשרד התחבורה סבורים כי הסכם כזה מייתר את הצורך בפרסום. יצוין כי נתניהו דרש לאחרונה לקצר את משך הנסיעה ברכבת העתידית משעתיים וחצי לשעתיים והסביר כי מדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית רבה למדינת ישראל. ‏ ‏

‎‎נתניהו תומך

‏‎‎ראש הממשלה התייחס לכך אתמול בנאום שנשא באירוע לציון 20 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לסין. נתניהו פתח את הנאום באמירה כי שמח לשמוע שסין החליטה להתחיל בתהליך של צמצום רכישות הנפט שלה מאיראן. בהמשך דיבר על חשיבות קידום הפרויקט לאילת.‏ ‏

כץ ביקר לאחרונה בסין כאורחו של שר התחבורה הסיני ובהזמנת נשיא סין והתרשם מיכולותיה של חברת ‏CCCC‏, זרוע ההקמה של מיניסטריון התחבורה הסיני. ל"גלובס" נודע כי במשרד התחבורה כבר הוכנה טיוטת מזכר הבנות (‏MOU‏) בין משרדי הממשלה - למקרה שזו אכן החלופה שתאושר בסופו של דבר. צוות של עשרות מתכננים בראשות סמנכ"ל כלכלה ותכנון במשרד התחבורה צ'רלי סלומון סייר בשבוע שעבר לאורך תוואי הקו המתוכנן. ההנחה היא שללא חוק מיוחד עשויים הליכי התכנון והרישוי של הקו לארוך שנים רבות. ‏‏

אורך הקו לאילת יגיע ל-240 קילומטר מדימונה והוא יכלול מנהרה ארוכה מאזור ממשית לכיוון הערבה ומשם מאילת. על מנת לעמוד בזמן נסיעה של שעתיים וחצי נדרשת הרכבת להגיע למהירות של 230 קמ"ש באזור הערבה.

נציג החברות הסיניות הממשלתיות בישראל שאול ביטרמן אישר ל"גלובס" כי משלחת של נציגי משרד התחבורה הסיני צפויה להגיע לביקור בישראל בחודש הבא על מנת ללמוד את פרטי הפרויקט. ‏‎‎‏ ‏ ‏ ‏

צרו איתנו קשר *5988