מדוע עולה שכר מהנדסים בישראל?

שער הדולר קירב את עלות שכרו של מהנדס ישראלי לעלות שכרו של מהנדס בסיליקון ואלי

שער הדולר קירב את עלות שכרו של מהנדס ישראלי לעלות שכרו של מהנדס בסיליקון ואלי, עד כדי פגיעה ביעילות הכלכלית של חברות הסטארט-אפ הישראליות, לפחות בעיניהם של משקיעים ותאגידים זרים.

התמונה עלולה להשתנות כבר בחודשים הקרובים בשל כמה סיבות, ששער הדולר אינה אחת מהן.

הסיבה הראשונה היא המחסור בהון פנוי להשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות. אמנם ב-2011 גייסו החברות המקומיות סכום שיא של יותר מ-2 מיליארד דולר, אך ב-2012 התמונה צפויה להשתנות. לחברות המקומיות יהיה קשה יותר מתמיד למצוא משקיעים, ורבות ייאלצו לסגור את פעילותן. החברות הטובות, אלה שמוקמות ומנוהלות בידי יזמים סדרתיים, כנראה ימצאו את הכסף שהן יזדקקו לו, אך החברות הפחות טובות ייתקלו בקירות.

חברת IVC העריכה אתמול, עם פרסום הדוח השנתי, כי אם בחודשים הקרובים לא יקרו ניסים, בשנת 2012 חברות הסטארט-אפ יגייסו כ-1.5 מיליארד דולר בלבד.

המוטיבציה של החברות הקטנות

הסיבה השנייה והיותר מעניינת היא העלייה הבלתי צפויה בשכרם של אנשי הטכנולוגיה בסיליקון ואלי. מחקר שפרסמה חברת כוח האדם האמריקנית Dice Holding הראה כי השכר השנתי הממוצע לעובדי חברות הטכנולוגיה בסיליקון ואלי ב-2011 הוא 100 אלף דולר (370 אלף שקל). לא שאנחנו רואים את תלוש המשכורת של מנכ"לי חברות הסטארט-אפ בישראל, אבל אפשר לנחש שחלק ניכר מהם לא מרוויח סכום שכזה.

שכרם הממוצע של מהנדסי התוכנה בסיליקון ואלי הגיע ל-104,195 אלף דולר השנה. עורכי המחקר ציינו כי לראשונה בעשור החולף נשבר רף ה-100 אלף דולר בשנה. הממוצע הארצי בארה"ב למהנדסי תוכנה הוא 81,327 אלף דולר בשנה.

על-פי המחקר, מי שגרם לעלייה של 5.2% בשכרם של המהנדסים בסיליקון ואלי הן פייסבוק, זינגה לינקדאין וגרופון, ש"צורכות" כוח אדם גדול, אך גם עוררו מוטיבציה בקרב יזמים שמקימים חברות חדשות, שזקוקות גם הן למהנדסים. אגב, גם הפרילנסרים בעמק הסיליקון נהנו ב-2011 מעלייה של 11% בשכרם שעומד היום על $74 לשעה (כ-273 שקל).

המהנדסים האמריקנים נהנו השנה מעוד הטבה שחבריהם בישראל יכולים רק לחלום עליה - הבונוס השנתי. בישראל, אם הוא מחולק בכלל, רק מתי מעט נהנים ממנו, ואילו עבור המהנדסים בסיליקון ואלי הוא עלה ב-13% לסכום הנאה של 12,450 אלף דולר.

סביר שפערי השכר בין הישראלים לעמיתיהם בסיליקון ואלי ימשיכו לגדול בשנה הקרובה. כל עוד פייסבוק חיה ובועטת ותצא להנפקה ראשונה מרשימה, תחושת ההייפ תמשיך לפעום בליבם של יזמים ומשקיעים.