המשנה ליועמ"ש הביא לדחיית הדיון על שינויים בשוק החלב

הרפתנים טענו כי המהלך מפר את פסיקת בג"ץ ■ ‎‎בישיבה ביום א' יתבקשו השרים לאשר כמה מהמלצות טרכטנברג, בין השאר שינויים שיגבירו את היבוא ואת התחרות

‏המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מייק בלס, מנע היום (ה') בצהריים את כוונת משרד האוצר להביא לאישור הממשלה ביום ראשון את המלצות ועדת קדמי בעניין השינויים במשק החלב.

בין השאר התכוון האוצר להביא לאישור השרים את הורדת מחיר המטרה של החלב הגולמי, שמועבר מהרפתות אל המחלבות, ואת חשיפת ענף החלב למוצרים מיובאים; זאת, כדי להוביל להורדת מחירי המוצרים.

ההחלטה לכלול את הדיון על שינויים במשק החלב בישיבת הממשלה הקרובה - שעתידה לדון גם באישור סעיפים נוספים בדוח הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי בראשות הפרופ' מנו טרכטנברג - התקבלה חרף פסיקת בג"ץ בעניין. לפי הפסיקה, הממשלה לא תדון ולא תאשר מהלכים בעניין משק החלב, בלי שתקיים הידברות מוקדמת עם נציגי מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר לחלב.

לטענת ראשי משק החלב והרפתנים, הידברות כזאת לא התקיימה, וכל דיון מצד הממשלה בסוגייה היה מהווה למעשה את הפרת הנחיית בג"ץ, ובחזקת ביזיון בית המשפט.

גורמים במשרד המשפטים אישרו כי נושא הרפורמה במשק החלב הורד מסדר יומה של ישיבת הממשלה הקרובה, לאחר שהתברר כי בניגוד לסיכום שהושג לפני כחודש וחצי בבג"ץ, לא נערך שימוע למועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר בפני ועדת קדמי, לפני שוועדה זו סיכמה את מסקנותיה.

‏לאחר שהעניין התברר היום, סיכמו משרד המשפטים ומזכירות הממשלה בעצה אחת כי יש לדחות את העלאת הנושא בממשלה, עד להשלמת ההליכים כנדרש. לדברי הגורמים המשפטיים, לא היה כל צורך בהוראה פורמלית של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, להוריד את הנושא מסדר היום, וההחלטה התקבלה בהסכמה.

‎‎‏"צורכי פריימריז"

על רקע הדברים, הרפתנים התכנסו לדיון חירום והחליטו על חידוש מיידי של פעולות המחאה שלהם, לרבות הקמת משמרות מחאה מול ביתו של שר התמ"ת, שלום שמחון, במושב אבן-מנחם שבגליל המערבי, וקיום הפגנות נרחבות בכל הארץ - החל בשבוע הבא.

הרפתנים טענו כי למרות שבחודשים האחרונים מחירי המטרה של ליטר חלב גולמי ירדו ביותר מ-5 אגורות - בשל ירידה שחלה במחיר הגרעינים והמספוא - המחירים של מוצרי החלב לא ירדו, מה שמעיד על כך שאין קשר בין הורדת המחיר שיקבל הרפתן מהמחלבות לבין המחיר הסופי שיורגש בידי הצרכן במרכול.

‏על-פי ההצעה שהייתה אמורה לעלות לדיון בישיבת הממשלה, מחיר המטרה של ליטר חלב גולמי יירד ב-20 אגורות במשך 3 השנים הקרובות. מדובר במחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים על חלב גולמי שמסופק להן באופן שוטף. מחיר המטרה כיום הוא 2.09 שקלים לליטר אחד.

בנוסף, הממשלה התכוונה לדון גם בהרחבת היבוא של מוצרי החלב, וזאת למורת-רוחם של הרפתנים, שטוענים כי הדבר יוביל לסגירת מאות רפתות ברחבי הארץ ולפיטורים של עובדים רבים בענף החלב.

מחקר שעשה בעבר בנק ישראל העלה כי מחיר מוצרי החלב בישראל חריג ביחס למקומות אחרים בעולם - מצב שניתן להסבירו בהיעדר תחרות בענף החלב. עם זאת, הרפתנים חוששים כי סומנו בידי ועדת קדמי כבר בשלבים מוקדמים כ"שעירים לעזאזל", ומבחינת הממשלה קל יותר לפגוע בהם מאשר ברשתות ובמחלבות.

בענף החלב הגדירו היום את הצורך של ראש הממשלה לקדם את יישום ההמלצות השנויות במחלוקת בנוגע למשק החלב ב"צורכי פריימריז", וב"רצון של ראש הממשלה להציג בכוח הישגים יש מאין - וזאת על גבם של הרפתנים".

משימה מורכבת

עם הסרת עניין החלב מסדר היום של הממשלה, חבריה ידונו באישור של מהלכים שעליהם המליץ פרופ' טרכטנברג בדוח שגיבש בעקבות המחאה החברתית. בין השאר, הממשלה תדון באישור אימוץ של תקינה בינלאומית.

מהלך זה צפוי לאפשר יבוא נרחב של מוצרים מחו"ל, שיתחרו עם תוצרת מקומית, יוזילו עלויות, יגבירו תחרות - וזאת למרות חשש מצד התעשיינים משחיקת כוחו של מכון התקנים הישראלי, שנחשב מונופול בתחום התקינה, ומחשיפת השוק הישראלי לתוצרת באיכות נחותה.

חברי הממשלה יידרשו לאשר גם את השינויים שעתידים לחול במדיניות הטלת היטלי היצף, בניסיון להגן על הייצור המקומי וזאת, תוך למידת לקחי העבר מכך שהיטלים שנועדו למנוע יבוא זול ונרחב לארץ - תוך פגיעה בייצור המקומי - גרמו להתבססות של מונופולים במשק, כמו נשר בתחום המלט ונייר חדרה בתחום הנייר.

נוסף על אלה, הממשלה תדון בהצעה שלפיה עובד זר שיגיע לישראל, יידרש להפקיד סכום חודשי משכרו לפיקדון מיוחד, שיפרע רק בתום תקופת שהייתו החוקית - כ-5 שנים. זאת, בניסיון למנוע את הישארותם של עובדים זרים בישראל מעבר לפרק הזמן שהותר להם עם כניסתם אליה.

עם אישור מהלכים אלה - משימה שנחשבת מורכבת בפני עצמה, בשל ריבוי בעלי האינטרסים המעורבים בהם - הממשלה תצטרך להכריע כבר בעתיד הקרוב בעוד שני עניינים שנחשבים בעייתיים ורגישים במיוחד בדוח טרכטנברג: תעסוקת חרדים ודיור בר-השגה, שניהם תחומים שאף עשויים להוביל להתנגשויות בתוך הקואליציה.