קינג: "אפס צמיחה, חשש ממיתון וחובות גדולים באירופה"

הכלכלן הראשי בבנק ההשקעות HSBC: "פורטוגל עשתה הכל לפי הספר - ועדיין סובלת מתשואות אג"ח גבוהות במיוחד" ■ מלין: "משום מה השוק מצפה שהצנע יוריד את עלויות החוב"

מדיניות הצנע באירופה לא מספקת את ההשלכות הנדרשות מול האיומים לכלכלה העולמית והחשש המתגבר ממיתון לנוכח משבר החוב באירופה, כך מעריך סטיבן קינג, הכלכלן הראשי בבנק ההשקעות HSBC.

קינג, שנאם בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ, ציין את פורטוגל כדוגמה למדינה שעמדה ביעדי הצנע שהציבו לה המוסדות הפיננסיים - אולם עדיין לא הצליחה להיחלץ מהמשבר. כעת, עולים דיווחים כי פורטוגל זקוקה לתוכנית חילוץ נוספת - כך לפי דיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל".

"יש סיכון במדיניות הצנע", דברי גינג. "תסתכלו על פורטוגל - שעשתה הכל כמו שצריך, ועדיין תקועה עם מדיניות צנע, לפי הקווים המנחים של האיחדו האירופי - ועדיין תשואות האג"ח שלה גבוהות בצורה משמעותית".

קינג ציין כי "משום מה ישנה ציפייה בשוק שמדיניות הצנע תגביר את האמון בכלכלות אירופה ותוריד את התשואות - אבל זה לא קורה". לדבריו, למרות מדיניות הקיצוצים וההפרטות הנרחבת בכלכלות ה"חלשות" באירופה (דוגמת יוון ואירלנד), עדיין קיים חשש בולט בגוש האירו מחדלות פירעון של חלק מהמדינות.

"זה אומר שמדיניות הצנע לא אפקטיבית כפי שמצפים ממנה", ציין קינג. וההשלכות? לדברי קינג, כעת באירופה יש מדינות עם "אפס צמיחה, חשש למיתון ועלויות חוב גבוהות במיוחד". כל אלה, לדבריו, הופכים את פריסת החובות העתידית של חלק מהממשלות, לבלתי-אפשרית.