"יהיה קשה להגיע לצמיחה של אפילו 2% השנה"

כך אומר מרטין פלדשטיין, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת הרווארד ■ "השאלה היא מה, אם בכלל, הולך לעזור לצמיחה אמיתית של התמ"ג ב-2012" ■ "לאחר הסבב האחרון של הקלה כמותית - הכלכלה נפלה על הפרצוף עם צמיחה של 0.4%"

צמיחה של 2.7% ב-2012? סבב נוסף של הקלה כמותית שידחוף את הכלכלה קדימה? אם תשאלו את מרטין פלדשטיין, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת הרווארד, התשובה היא - לא.

"הולך להיות לנו קשה להגיע לצמיחה של אפילו 2% השנה", אמר פלדשטיין בראיון לבלומברג. "הכלכלה עדיין באיזור מסוכן, אפילו שהסיכון למיתון נמוך משהיה".

הממשלה האמריקנית הודיעה היום כי הכלכלה במדינה צמחה בשיעור של 2.8% ברבעון הרביעי של 2011, פחות מהצפי שעמד על 3%. זה, יחד עם תחזיות צמיחה גרועות יותר לתחילת 2012, מביאים לדאגה אצל פלדשטיין.

עוד הודיעה הממשלה כי הוצאות הצרכנים עלו ב-2%, מה שתרם לצמיחה, אולם פלדשטיין אינו מתרשם מכך, ואומר כי הסיבה לצמיחה בהוצאות הפרטיות בשנה שעברה הייתה שאנשים פשוט "אכלו" את החסכונות שלהם, מה שהם לא יוכלו לעשות השנה. "השאלה היא מה, אם בכלל, הולך לעזור לצמיחה אמיתית של התמ"ג ב-2012", הוא אמר.

פלדשטיין, חבר הוועדה שמתארכת מיתונים, אמר כי סבב נוסף של הקלה כמותית (QE3) על ידי הפדרל ריזרב אינו הפתרון. "הכלכלה לא תקבל עזרה מעוד תמריץ מוניטרי", הוא אמר.

על הסבב הקודם של הקלה כמותית, ב-2010, אמר פלדשטיין כי היא עזרה למחירי המניות, להוצאות הפרטיות ולצמיחה. אולם, לאחר מכן "הכלכלה נפלה על הפרצוף ברבעון הראשון של 2011" - אז עמדה הצמיחה על 0.4% בלבד.

מוקדם יותר השבוע החליט ה'פד' להשאיר את מדיניות הריבית האפסית שלו עד שלהי שנת 2014, כשהוא מעריך שהתנאים הכלכליים בארה"ב מתאימים להאריך את המדיניות שלו מעבר לשנת 2013, כפי שהתחייב בעבר. בתוך כך, רמז נגיד ה'פד', בן ברננקי, כי אם נתוני התעסוקה לא יראו שיפור מתמשך בקרוב, ייתכן והוא יפנה לתוכנית רכישות נוספת.