"כרגע אין לארה"ב פצצות היכולות לחדור בונקרים באיראן"

"הוול סטריט ג'רנל": הפנטגון מבקש מהקונגרס מימון לשדרוג פצצות מפצחות בונקרים שנמצאות בארסנל האמריקני ■ הפצצות הקיימות לא יכולות לחדור למתקנים הגרעיניים התת-קרקעיים של איראן

משרד ההגנה האמריקני מבקש מהקונגרס מימון לפיתוח פצצות מפצחות בונקרים בעלות עוצמה רבה יותר מזו של הפצצות המתקדמות ביותר שנמצאות עתה בחזקתו. הסיבה: בשלב זה אין בידי ארה"ב פצצות חזקות דיין לפיצוח המתקנים הגרעיניים התת-קרקעיים של איראן. כך מדווחים "וול סטריט ג'רנל" וערוץ פוקס ניוז.

הפצצות בעלות העוצמה הגדולה ביותר בארסנל, Massive Ordnance Penetrator, או, בראשי תבות, MOP, מתוצרת בואינג, החלו להימסר לחיל האוויר האמריקני בספטמבר אשתקד. משקלה של פצצת MP כ-13,600 ק"ג ומשקל מטעד הנפץ שלה הוא כ-2400 ק"ג. היא משוגרת למטרה ממפציצי B-2 מגובה רב, מונחית למטרתה באמצעות מערכת GPS ומתרסקת אל תוך המטרה במהירות על-קולית. הפצצה מסוגלת לחדור לעומק של כמה עשרות מ' מתחת לפני הקרקע לפני שהיא מתפוצצת. הפצצות תוכננו להשמדת מתקנים גרעיניים תת-קרקעיים מבוצרים באיראן ובקוריאה הצפונית.

דובר של הפנטגון, ג'ון קרבי, אמר בנובמבר 2011, כי פצצות MOP יעניקו לארה"ב יכולת גדולה יותר להרוס נשק להשמדה המונית, שמאופסן במתקנים תת-קרקעיים במדינות אויב, בעוצמה רבה יותר מזו שהיתה בידינו עד עתה".

אולם ניסויים ראשוניים הראו, שפצצות MOP לא יהיו מסוגלות לקעקע חלק מהמתקנים הגרעיניים של איראן, שנמצאים במנהרות מבוצרות מתחת להרים. לא ברור אם עומק המתקנים הוא הסיבה לכך או שכבות הביצורים שנבנו סביבם.

מקור ביטחוני בכיר אמר לפוקס ניוז, כי שר ההגנה, ליאון פאנטה, "מכיר בליקויים שנחשפו במהלך פיתוח הפצצות".

עד עתה הוציא הפנטגון 330 מיליון דולר לייצור 20 פצצות MOP. עתה הוא מבקש 82 מיליון דולר לפיתוח גרסה בעלת עוצמה רבבה יותר.