לגארד: "יש לנו את הכלים לטיפול במשבר"

את הדברים אמרה יו"ר קרן המטבע הבינלאומית במהלך פאנל בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ■ שר האוצר הבריטי אמר שעל המנהיגים לטפל ב-3 דברים עיקריים על מנת לפתור את המשבר באירופה

יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד האיצה במנהיגי אירופה לקבל החלטות בעניין משבר החוב באירופה והזהירה מכך שהמשבר באירופה ישפיע על מדינות נוספות בעולם ושאין מדינה חסינה בפני אותו משבר, את הדברים אמרה לגארד במהלך פאנל בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשוויץ.

"במשבר הזה, אף אחד לא חסין. זה לא רק אירופה. זה משבר עם השלכות רחבות ותופעות לווא", אמר לגארד. "שנית, זה הזמן לפתור את הבעיות ולקבל החלטות. יש לנו את הכלים. עכשיו מישהו צריך לבוא ולעשות את העבודה. מה שאנו צריכים בראש ובראושנה הוא ליצור צמיחה כדי ליצור תעסוקה. כדי ליצור צמיחה צריכים הזרמת נזילות והכי חשוב מנגוני הצלה"

"יש התקדמות אבל האירופים חייבים לפעול כדי ליצור מנגנון פשוט להצלה כדי להגביר את האמון", אמר לגארד בפאנל. "הדבר האחרון שצריך הוא כמובן תחרותיות. אבל שם, צריכים להתאים את המדיניות לכל מדינה ומדינה". בנוסף התייחסה לגארד לאיחוד הפיסקאלי המתגבש באיחוד האירופי. "לגבי מדיניות פיסקאלית, רוב המדינות חייבות להתקדם לקונסולידציה פיסקאלית אבל יש כמה שיש להן עוד מקום להרחבה פיסקאלית".

לגארד גם התייחסה לקריאות מצד מנהיגי אירופה להגדיל את קרן החילוץ ליבשת, "ככל שאתה מגדיל את קרנות ההצלה, הסיכוי שתצטרך להשתמש בהן קטן. יתרה מזו, השקעה בקרנות הללו מהווים עסקה פיננסית מעולה כי זו השקעה בטוחה שנותנת תשואה יפה ואנו לעולם לא מלווים כספים למדינות שאין להן תוכנית ברורה לשיקום הכלכלה שלהן".

ג'ורג' אוסבורן, שר האוצר הבריטי, שהשתתף בפאנל אמר: "אני מתרשם מכך שאנשים יוצאים מהפורום הזה יותר אופיטימים למרות שהאתגרים די ברורים בעיקר לכלכלות המפותחות". אוסבורן הציג את הדברים שמצריכים טיפול על מנת לפתור את המשבר: "לדעתי מקבלי ההחלטות צריכים להתרכז בשלושה דברים: הראשון הוא מצב האירו. מה שצריכים לעשות שם זה מאוד בעייתי, לקצץ בשכר ובפנסיות ולהוביל רפורמות מבניות קשות - זה ממש לא פשוט".

אוסבורן גם התייחס לטיפול בעניין יוון, "לא נעשה מספיק עם יוון. חייבים להוביל למצב של יוון יציבה לטובת כל מערכת האירו. הדבר השני הוא להפחית את החוב, דבר שבאופן די מהר נתפס בשוק כצעד חיובי ומפחית מאוד את הריביות כאשר אתה יוצא לגייס בשווקים".

"דבר נוסף שצריך לעשות הוא לשמור היטב על המערכת הבנקאית תוך הבהרת הכללים להתנהלות בזמן המשבר", אמר אוסבורן. "הדבר השלישי הוא להחזיר את האמון במנגנונים ובמוסדות הבינלאומית כגון קרן המבטע הבינלאומית וה-G20. בעיקר, אנו חייבים להוכיח כי כולנו מוכנים לתרום ולהקריב דברים לטובת כולם.

אסיה דרוכה

דונאלד טסאנג, מנהל הממשל בהונג קונג אמר כי "על פי התחזיות, אסיה תצמח בממוצע של 7% עד 8% ושיעורי התעסוקה יהיו גובהים מאוד". אולם הוא הביע דאגה לנוכח המשבר באירופה והשפעתו על הכלכלה האסייאתית, "אני מעורב במדיניות ובתחום הפיננסים הציבורי כבר מספר עשורים ואני מעולם לא הייתי כל כך חרד. אין ספק שאנו מאוד מחוברים אחד לשני. אנו חשופים לגמרי לחוב הציבורי האירופי. שנת 2012 תהיה קריטית. טעיות בשנת 2012 יגבו מאיתנו מחירים לפחות בשנתיים הבאות".

"האמון שאבד רק יחזור אם תתקבלנה החלטות קשות", אמר טסאנג בפאנל. "אנו הכנסנו את הונג קונג לתהליך קשה של הקטנת מינוף שגרם לאובדן ערך של נכסים של כ-60% ב-5 שנים. בית ממוצע עלה בעבר בהונג קונג 5 מיליון דולר ועכשיו הוא עולה רק 2 מיליון דולר.