מל"ט של תע"א וחיל האוויר התרסק באזור השפלה

(עדכון) - מדובר במל"ט המתקדם ביותר שפותח ומיוצר בתע"א וכבר נמכר למספר חילות אוויר ברחבי העולם

חיל האוויר והתעשייה האווירית בודקים את הנסיבות שהובילו להתרסקות מטוס ללא טייס הבוקר (א') במסגרת טיסת ניסוי באזור השפלה. מדובר במל"ט מסוג הרון TP המכונה בחיל האוויר בשם "איתן" ונחשב לכלי הטייס הבלתי מאויש המתקדם והמסווג ביותר שמשמש אותו כיום וכך, נחשב לאחד ממוצרי הדגל של התעשייה האווירית בתחום כלי הטייס הבלתי מאוישים. על פי הערכות, מחירו של כלי אחד כזה 5 מיליון דולר.

ההתרסקות הבוקר אירעה לאחר שהמל"ט המריא מטייסת המל"טים שאליה הוא משתייך, בבסיס חיל האוויר בפלמחים לצורך ניסוי מערכות מל"טים מסוג זה החלו להיקלט אך בשנתיים האחרונות בחיל האוויר, וטיסות הניסוי שבוחנות את תפקוד המערכות השונות הכלים- עדיין נמשכות באופן שגרתי.

ההתרסקות אירעה ליד המושב יסודות הסמוך לגדרה, וגורמים המקורבים לנושא אמרו ל"גלובס" כי טרם התברר אם הגורם לתאונה הוא טעות אנוש - כלומר שגיאה שעשו מפעילי הכלי מתחנת השליטה והבקרה בקרקע או שתקלה טכנית שאירעה בו, גרמה לו לצלול אל הקרקע.

צוותים של צה"ל מיהרו להגיע אל זירת ההתרסקות ואספו את השברים. "תקלות מצערות קורות לעיתים במסגרת טיסות ניסוי", אמר היום ל"גלובס" גורם שמקורב לנושא. "זה קשה וטראגי יותר כשתאונות כאלה קורות בטיסות ניסוי של כלים מאוישים. במקרה הזה, כמובן שלא היו נפגעים אך מדובר במקרה שבכל זאת צריך להתברר היטב".

לדברי גורמים המקורבים לנושא, חיל האוויר יקים צוות שיבדוק את נסיבות ההתרסקות, והוא יתאם את מהלכי הבדיקה שלו בנושא ביחד עם מהנדסי התעשייה האווירית, שמובילים את תכנית הפיתוח של ההרון TP.

מדובר במל"ט המתקדם ביותר שפותח ומיוצר בתע"א וכבר נמכר למספר חילות אוויר ברחבי העולם. חיל האוויר הישראלי הרחיב בשנים האחרונות את היקף ההצטיידות שלו במל"טים, ולצד ה"איתן" הוא נערך להרחיב את מספר כלי הטייס הבלתי מאוישים שלו, עם קליטתם הצפויה של המל"טים מסוג הרמס-900 של אלביט מערכות ושל מל"טים נוספים, למשימות בתאי שטח קטנים ולשימוש נקודתי של חטיבות חי"ר בשדות קרב.

מידותיו של ה"איתן" הפכו אותו לכלי הבלתי מאויש הגדול ביותר בצה"ל ודומים למידותיו של מטוס מאויש רגיל: מוטת כנף של 26 מטר; אורכו 15 מטר הוא מסוגל לשהות אוויר כ-40 שעות ומערכות משוכללות של תקשורת המסוגלות לנווט אותו לכל נקודה שישראל מתעניינת בה.

כבר בשלבים מוקדמים יחסית של פיתוח המל"ט המתקדם, הוא עורר סקרנות בעיתונות המקצועית בעולם, כשהירחון הבריטי לענייני צבא, ג'יינס טען כי החשאיות שאופפת את פיתוח הכלי מהווה עדות לכך שמדובר במל"ט חמוש שצד מטרות והורג או שהמל"ט מיועד לפעול במסגרת הגנה מפני טילים בליסטיים. חיל האוויר הישראלי מעולם לא אישר אודות פעילות כזו באמצעות המל"טים שברשותו, אך בשנים האחרונות כלים אלה הפכו לאמצעי מרכזי המשמש את צה"ל לאיסוף מודיעין ולביצוע משימות מורכבות הרחק מגבולות המדינה.