בלי תרופה למכה: מה המצב של הביומד הישראלי בארה"ב?

הרבה לפני שדי פארם קרסה בשבוע שעבר, חלק מחברות הביומד הישראליות שהונפקו בוול סטריט נפלו כמעט מבלי ששמנו לב, והותירו אותנו עם מעט מאוד תקווה לכך שתגדל כאן "טבע" הבאה

יום שלישי האחרון הייתה למשקיעים בחברת די פארם, חברת הביומד הישראלית שנסחרת בשוק ההון המקומי, תחושת דז'ה וו. רבים מהם חזרו שבע שנים אחורה, ליום שבו קרסה פארמוס והותירה את משקיעיה עם פירורים.

הקריסה של שתי אלו לוותה בהרבה רעש וצלצולים, ומשקיעים רבים ודאי זוכרים היכן היו כשפארמוס/די פארם קרסה. שתי החברות הפכו לזיכרון רע ומר, אך הן לא היחידות.

כמעט בלי שנשים לב, חלק משבע חברות הביומד/ביוטק/ביופארמה (שמונה כולל פארמוס) הישראליות שעדיין נסחרות בשוק ההון האמריקני, קרסו ממש כמו די פארם, אך בלי אותו רעש תקשורתי. אצל האחרות, לעומת זאת, יש עדיין תקווה מסוימת לעתיד טוב יותר, אך בשורה התחתונה - כולן, חוץ מאחת, עדיין רחוקות מהשלב המתקדם ביותר בניסויים הקליניים (Phase III), וספק אם אי פעם יגיעו אליו.

שמונה החברות הן אקס.טי.אל (XTL); פלוריסטם (Pluristem); קומפיוג'ן (Compugen); פרוטליקס (Protalix); קריקס (Keryx); מדג'ניקס (Medgenics); פארמוס (Pharmos); ורוזטה ג'נומיקס (Rosetta Genomics).

- אקס.טי.אל: קרובה למינוס בחשבון העו"ש: אקס.טי.אל לא נותנת כרגע הרבה תקווה למשקיעיה. החברה מתקרבת ל-Phase II בניסוי קליני של תרופה המיועדת לטיפול בסרטן הדם במוח העצם, אך קופתה הכמעט ריקה - 1.8 מיליון דולר - מטילה ספק ביכולתה להמשיך את הניסויים ללא עזרה מענק פארמה כלשהו.

- פלוריסטם: יש באזז של תאי גזע: פלוריסטם נמנית כרגע עם המבטיחות שבין השמונה, ולו רק בגלל הבאזז סביב תאי גזע כבסיס לתרופות ביולוגיות. החברה מתקרבת ל-Phase II בניסוי קליני של מוצר שמיועד לטיפול בחסימות עורקי גפיים, וקופתה הדשנה יחסית (תוצר של הנפקה משנית) - 45.8 מיליון דולר - מקנה לה כרית ביטחון.

- קומפיוג'ן: אניגמה לא פתורה: קומפיוג'ן היא סוג של חידה. לחברה יש שווי מכובד - 190 מיליון דולר, פי 8 משווי המזומנים שיש באמתחתה, אך הפער בינו לבין הקבלות של החברה עדיין גדול. גדול מאוד.

- פרוטליקס: היחידה שעשתה את זה: פרוטליקס היא היחידה בין השמונה שממש "עשתה את זה". החברה ממתינה לקבלת אישור סופי מרשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA), להתחלת שיווק התרופה שפיתחה לטיפול במחלת הגושה.

- קריקס: שנייה בתור אחרי פרוטליקס: קריקס נמצאת במקום הכי טוב בין השמונה. לחברה יש שתי תרופות שמצויות בשלב Phase III - האחת לטיפול בסרטן המעי והחלחולת, והשנייה לטיפול ברמות גבוהות של פוספט בדם. המשקיעים בחברה צריכים עכשיו להחזיק אצבעות שמקרה פארמוס/די פארם לא יחזור על עצמו גם בקריקס.

- מדג'ניקס: החברה החדשה במועדון: מדג'ניקס הצטרפה למועדון הביומד הישראלי בוול סטריט באפריל אשתקד. החברה גייסה 11.2 מיליון דולר, איבדה מאז שליש משוויה, וכרגע מצויה בשלב Phase I של מוצר לטיפול באנמיה. הדרך של החברה עדיין ארוכה.

- פארמוס: עדיין מנסה את מזלה: פארמוס עדיין ציבורית, אך קשה להגיד שהיא ממש חיה ובועטת. שוויה כמעט אפסי, ובקופתה 1.8 מיליון דולר. החברה מנסה לפתח תרופה נגד מחלת השיגדון (דלקת פרקים כרונית), אך לאור ההיסטוריה - ספק אם תצליח.

- רוזטה ג'נומיקס: חברה נוספת שאיבדה את דרכה: מה שקרה לרוזטה ג'נומיקס דומה למה שקרה לפארמוס לאחר קריסתה בשלהי 2004. חברה שגייסה שגייסה 30.2 מיליון דולר לפני 5 שנים, איבדה את דרכה, ושרפה את כל מה שגויס מבלי לייצר ערך לציבור המשקיעים בה. בסוף השבוע האחרון גייסה בחוב 1.8 מיליון דולר, אך ספק אם זה מה שיהפוך את הקערה על פיה עבור החברה.