הקריטריונים לדיור בר-השגה: מיצוי כושר ההשתכרות - בחוץ

(עדכון) - רה"מ נתניהו התערב בחלק מקריטריוני אטיאס: הוגברה העדיפות לשירות צבאי על פני שנות הנישואים ■ טרכטנברג המליץ להעדיף האנשים העובדים; נתניהו העדיף שלא ■ שוב מקפחים את האדם העובד למחייתו - דעה / ח"כ יצחק הרצוג

על רקע ביקורת ציבורית ופוליטית נרחבת, אישרה היום (ב') מועצת מקרקעי ישראל את הצעת שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס לקריטריונים לדיור בר השגה - ללא קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות.

בישיבה, הסגורה בפני הציבור והתקשורת, השתתפו חברי המועצה: היו"ר, אטיאס ונציגים בכירים ממשרד רה"מ, משרד החקלאות, משרד השיכון, משרד האוצר, משרד המשפטים, המשרד להגנת הסביבה וקק"ל.

הצעתו של אטיאס, שהוצגה בשבוע שעבר, כללה את התנאים הבאים לדיור בר-השגה (במכרזי "מחיר למשתכן"): 20% מהדירות בכל מכרז יוקצו ליחיד מעל גיל 35 או למשפחות ללא ילדים; 35% מהדירות יוקצו למשפחות בעלות ילד אחד או שניים; ו-45% מהדירות למשפחות בעלות 3 ילדים ויותר.

הקריטריונים לדיור להשכרה - שמשמעה שכירות מפוקחת ל-10 שנים - הם אותם הקריטריונים שמוצעים למכרזי "מחיר למשתכן", ועוד תנאי סף אחד: זכאי הוא מי שמרוויח עד פעמיים השכר הממוצע במשק.

בהצעת שר השיכון ניתנה עדיפות למשרתים בצבא ב-50% מהמכרזים, לפי המדרג הבא: משרתי צבא קיבלו 15 נקודות, משרתים במילואים - 5 נקודות, ותק נישואין - 80 נקודות. אך הבוקר התערבו רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר ד"ר יובל שטייניץ במתווה, והועלה הניקוד הניתן בגין שירות צבאי לזכאים מ-20 נקודות ל-30 נקודות, והעדיפות על ותק בנישואים ירדה בשנה אחת מ-8 ל-7 שנים.

על פי הסיכום החדש, משרתים בצבא יקבלו 15 נקודות, משרתים במילואים 5 נקודות ונשים ששרתו בצבא או שעשו שירות לאומי יקבלו 10 נקודות, ותק נישואים - 70 נקודות. כמו כן, התווספו עוד 10 נקודות לנשים ששירתו בצבא.

יחד עם זאת, נתניהו לא דרש את קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות - קריטריון מקובל לקבלת שירותים סוציאליים בישראל. סיעת ישראל ביתנו דרשה לכלול בקריטריונים לדיור בר-השגה מיצוי כושר השתכרות בהיקף משרה (או זכאות לדמי אבטלה) של 125% לשני בני הזוג. גם ועדת טרכטנברג המליצה על הכללת קריטריון זה כתנאי לדיור בר השגה.

המכרזים שיצאו באופן מיידי יהיו במודיעין, ביבנה, ביקנעם, ראש העין, כפר סבא, ראשון לציון, באר שבע וירושלים.

אטיאס מסר כי "לראשונה, מאז קום המדינה המועצה קבעה קריטריונים שנותנים עדיפות ליוצאי צבא. אין עדיפות למשפחות עם למעלה משלושה ילדים. אנחנו חייבים לדאוג לדיור לכולם ונשווק בכל רחבי הארץ ובדגש על אזורי הביקוש עם אלפי יחידות דיור במכרזי מחיר למשתכן. ועדת המשנה שהוקמה היום תסייע לי ליישם את המדיניות של השיווקים לכלל האוכלוסייה".

בישיבה הוחלט כי מועצת מקרקעי ישראל תקים ועדת משנה למעקב ובקרה אחר דיור בר-השגה. הוועדה תפקח אחר מיקום הפרויקטים לדיור בר השגה ופיזורם. אחת לחצי שנה לפחות יציג מנהל מינהל מקרקעי ישראל בפני הוועדה את תוכנית העבודה לשיווק פרויקטים אלה, נמסר ממשרד השיכון. בוועדה יהיו חברים נציג משרד הבינוי והשיכון, משרד המשפטים, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה.

הסיכום בין נתניהו, שטייניץ ואטיאס סלל את הדרך לאישור תכנית אטיאס במועצה היום. אמנם לכל החלטת מועצה בעלת השלכה תקציבית נדרשת חתימת שר האוצר, אך מקורות בסביבת השר העריכו בשיחה עם "גלובס" היום כי השר צפוי לחתום על ההחלטה. מה שכן עשוי לעכב את יישום ההחלטה היא עתירה לבג"ץ - כמה ארגונים כבר איימו לנקוט בצעד זה אם הצעתו של אטיאס תעבור במועצת מקרקעי ישראל.

מחוץ לדיון במועצת מקרקעי התקיימה הבוקר הפגנה של ארגוני סטודנטים בקריאה "לא למרוח את מסקנות ועדת טרכטנברג על גבו של ציבור הצעירים והעובדים". מתנועת התעוררות נמסר כי: "עצוב שממשלת ישראל לא מוכנה לפעול בכנות עבור הציבור העובד בישראל, שמשלם מיסים, נושא בנטל הכלכלי של המדינה ומתקשה לגמור את החודש. אי הכנסת קריטריון של מיצוי כושר השתכרות זו חציית כל הקווים האדומים ובלי תנאי זה הכל בבחינת אחיזת עניים. כל ניסיון להציג שינויים המתייחסים להגדלת המשקל של השירות הצבאי או הפחתת המשקל של ותק הנישואים הם בסך הכל זריית חול בעיני הציבור שכן הם לא נוגעים בעיקר ולא בהכרח יסייעו לציבור העובד".