בכמה חשופים הבנקים בארה"ב לנגזרים פיננסים מסוכנים?

חמשת הבנקים הגדולים בארה"ב ניסו לצמצם את חשיפתם לחובות ה"בעייתיים" באירופה על ידי רכישת חוזי ביטוח מחדלות פירעון במיליארדי דולרים ■ אולם, מתוך הבנה כי ייתכן וחוזים אלו יהפכו ללא רלוונטיים מבחינה משפטית - מתחילים בוול סטריט לצמצם החשיפה

חמשת הבנקים הגדולים בארה"ב - JP מורגן, גולדמן זאקס, סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה, ומורגן סטנלי - חשופים בכ-80 מיליארד דולר לאיגרות החוב הממשלתיות של מדינות אירופה השקועות בחובות. כך עולה מחשיפת ה"ניו-יורק טיימס" היום (ב'), שם מציינים את היקף חשיפת הבנקים גם לנגזרים הפיננסיים מורכבים יותר (פירוט בהמשך).

מדובר באיגרות הממשלתיות של איטליה, ספרד, פורטוגל, אירלנד ויוון - המחזיקות כל אחת ביחס חוב-תוצר מדאיג, אשר הוביל לעליית תשואות האג"ח של המדינות, מה שמקשה עליהן לפרוס את חובותיהן. את הניתוח ביצעו אנליסטים עבור ה"טיימס" באופן מיוחד.

אולם מנגד, ב"טיימס" מציינים את השימוש של הבנקים במכשירים הפיננסיים המאפשרים הגנה מחדלות פירעון על האג"ח של אותן מדינות - ה-CDS-ים (credit default swaps), המהווים חוזי ביטוח המגנים ממקרה של חדלות פירעון על אותן האג"ח.

על בסיס היקף האג"ח שרכשו הבנקים, מציינים ב"טיימס", מצמצמים הבנקים את חשיפתם לכ-50 מיליארד אירו על בסיס ההגנות שמספקים החוזים. אולם, למרות זאת - עדיין מסתכמת חשיפתם של הבנקים לחובות הבעייתיים של אירופה במיליארדי דולרים.

מעבר לכך, "הפעלת" הביטוח שמשתקף מרכישת החוזים הללו מוטל בספק - לנוכח, בין היתר, מקרה תוכנית החילוץ השנייה של יוון. שם, מעוניינים קרן המטבע והאיחוד האירופי לכפות "מחיקה" התנדבותית של החובות היווניים לבנקים והמוסדיים, מה שמבחינה משפטית ימנע הפעלה של ה-CDS-ים שרכשו האחרונים.

במקרה כזה, כאמור, המוסדיים והציבור אותו הם מייצגים יספגו "מחיקות" משמעותיים על החוב היווני - למען פריסה נוספת שלו, אולם המוסדיים ייאלצו להודות בפני עצמם כי רכשו את ה-CDS-ים לשווא.

מעבר לכך, החלה של התוכנית תטיל ספק באמון המשקיעים לגבי הרלוונטיות של ה-CDS-ים במקרה של חדלות פירעון של מדינה אחרת באירופה - סוגייה שמטרידה מאד גם את הבנקאים בוול סטריט, שרכשו כמות נכבדת של נגזרים במטרה להגן על עצמם מהמשבר האירופי.

אז בכמה חשופים בנקים בוול סטריט לחוזי הביטוח? בסיטיגרופ הגנו על חובות אירופאיים של כ-9.6 מיליארד דולר על בסיס ה-CDS-ים, לעומת חשיפה כוללת של כ-20.2 מיליארד דולר. בבנק אוף אמריקה, מנגד, מגנים רק על כ-12% מהחשיפה הכוללת למדינות הבעייתיות, בהיקף כולל של 14.4 מיליארד דולר.

ואילו במורגן סטנלי מכירים בספקולטיביות של הגנת ה-CDS-ים, ומגבים רק כ-1.43 מיליארד דולר מהחשיפה לאירופה בחוזים הללו.