גורם ממשלתי בכיר: "ייתכן שהורדת המכסים תוביל לפיטורים"

ועדת קדמי המליצה: המכס על מזון מיובא יופחת ב-75% ב-3 פעימות ■ היבואנים מרוצים: הצרכן ירגיש את הרווח בכיס

תגובות מעורבות להמלצות של ועדת קדמי להפחית בתהליך מדורג את שיעור מכסי ההגנה על יבוא של מוצרי מזון. לפי ההמלצות שהוגשו לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר התמ"ת שלום שמחון, הוזלת המחירים תבוצע במתווה שיאפשר הפחתת מכסים במוצרי מזון שלא מיוצרים בישראל, או שהיקפי הייצור המקומי שלהם זניחים.

על מוצרים אלה יופחת המכס בשיעורים של 80%-40%. בין המוצרים שמכסי המגן עליהם יורדו בשיעורים ניכרים: טונה, בשר בקר טרי, בשר כבש קפוא, מיצי פירות ועוד (ראו תרשים).

קדמי: "הפתרון הטוב ביותר"

לדברי יו"ר הוועדה, מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, עיתוי ההפחתה של המכסים בתקופה האמורה ייקבע בהתאם להתקדמות במהלכים להשגת הסכמי סחר בינלאומיים ובמקביל למגעים שהמדינה מקיימת בנושא עם מדינות אחרות.

"חברי הצוות בטוחים כי מתווה הפחתת המכסים מציע את הפתרון הטוב ביותר לכלל אזרחי המדינה, לתעשייה ולצרכנים. עבודת הצוות לבדיקת התחרותיות בשוק מוצרי המזון והצריכה נמשכת", ציין קדמי בעת מסירת ההמלצות לשרים.

במגזר העסקי הביעו שביעות-רצון מההמלצות. יו"ר איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, טען כי זהו צעד בכיוון הנכון, אך שאין בו די. "מדובר בפריצת דרך תפיסתית לכיוון של תחרות במשק. עד כה משרד התמ"ת תמך במהלכיו בתעשיינים, ולא באינטרס של הצרכן. עכשיו הצרכן נהיה חשוב, והמדינה מובילה מהלכים שייטיבו עם התחרות המקומית".

לדברי לין, "צריך לבטל לחלוטין את מכסי המגן ולא להסתפק בהורדה חלקית שלהם. לדעתי ועדת קדמי נוקטת בקו מתון והדרגתי מדי".

לין, המאגד בלשכתו יבואני טובין מתחומים רבים, אמר עוד כי "המשק הישראלי נחשף ליבוא כבר לפני זמן רב, זולת בשוק המזון, ואין סיבה ששוק זה לא ייכנס לתחרות כמו כל שאר השווקים. ברגע שתהיה הפחתה במכסים, כל הצרכנים ירגישו בה".

לדבריו, עתה על המדינה להשקיע את מרצה בהורדת היטלי הגנה של מאות אחוזים על תוצרת חקלאית, שנועדו להגן על הייצור החקלאי: "מדובר בהיטלים בשיעורים מטורפים של עד 300% על עגבניות ועד 240% על תפוחי אדמה. זה הרי לא שפוי בעליל, והכול כדי להגן על החקלאים. מוטב לפעול בנושא כדי להוריד את רמת היטלי ההגנה לכ-50% באופן אחיד על כל התוצרת החקלאית, ואז היבוא המתחרה יוכל להיות הגיוני יותר", אמר לין.

לעומת לין, התאחדות התעשיינים הזהירה היום (ב') ממאות מפוטרים בענף המזון עוד טרם הוועדה מסרה את המלצותיה. לפי הנתונים של התאחדות התעשיינים, בין החודשים אוקטובר לנובמבר 2011 פוטרו ממפעלי המזון בארץ לא פחות מ-1,700 איש.

"הימור מסוכן"

בהתאחדות טענו כי הצפי לחודשים הקרובים מדבר על פיטורים נרחבים נוספים בענף. "כוונת הממשלה להתפשט מהגנותיה על התעסוקה המקומית מהווה הימור מסוכן על רקע הסערות הכלכליות העולמיות. התועלת לצרכן לא ברורה דיה, אך הנזק שעלול להיגרם למשק בגלל החלטות נמהרות כאלה הוא בלתי הפיך", הגיב סמנכ"ל ההתאחדות, רובי גינל.

גורם ממשלתי בכיר אמר ל"גלובס" כי "איש לא יכול להבטיח שהליך היישום של הורדת המכסים לא ילווה בפיטורים במשק. עם זאת, מדובר במענה למה שקרה בקיץ".

בחברת מעדני הטלה, שעוסקת ביבוא בשר ודגים, התייחסו להמלצות ואמרו כי כל הורדה בשיעורי המכס הנוכחיים תתבטא באופן ישיר ברווח אצל הצרכן. "אין לי שמץ של מושג מהיכן הובאה התיאוריה שלפיה גם אחרי הורדת המכסים הציבור לא ייהנה מהוזלה", אמר ל"גלובס" אייל יצחקי, מראשי החברה.

הורדת המכסים המוצעת
 הורדת המכסים המוצעת

שמחון: "כולם יתנו את חלקם"

פחות מיממה אחרי שהוועדה לבחינת מחירי המזון הגישה את המלצותיה, ושר התמ"ת, שלום שמחון, כבר מסמן את היעד הבא: בתוך כחודש הממשלה תדון באישור המלצות ועדת החלב, ובמרכזן הורדת מחיר המטרה.

בדברים שנשא היום במסגרת כנס רשות ההגבלים העסקיים, אמר שמחון כי "לתחרות החופשית במשק יש השפעה לא מבוטלת על יוקר המחיה, והצרכן נפגש איתה מדי יום. מחיר המוצרים, גם אם יתייקרו בשקלים בודדים, ישפיע על סל הקניות של רבים, והודות למחאה החברתית המודעות לכך גברה עד לכדי השפעה על החברות הגדולות בשוק".

שמחון הוסיף כי "כולם יתנו את חלקם בשרשרת הערך". הוא מצפה כי רשות ההגבלים תבדוק את שרשרת הערך בענף כדי לאתר את הכשלים. לדבריו, לרשות ההגבלים תפקיד מכריע בריסון "גופים שמבקשים להתעשר על חשבון הצרכן תוך שימוש באמצעים פסולים".

שמחון אמר כי הוא מקווה שהפחתת המכסים תגיע לצרכן. "הפחתה כזו טומנת בחובה אתגרים לתעשיית המזון, ומשרד התמ"ת יכין ארגז כלים עבור מפעלים שיתקשו להתמודד עם הפחתה זו. קשה למצוא את האיזון בין פתיחה לתחרות לבין שמירה על תעשייה מקומית משגשגת. מטרתנו היא להגן על הצרכן".

לדברי שמחון, אנשי ועדת המזון פועלים לגבש את הדוח שלהם עד לסוף חודש מארס, ו"הגזירות יוטלו על כל שרשרת הערך כשהמטרה היא טובת הצרכן".