נדחתה תביעת בעלי דירות על ירידת ערך בגין הרכבת הקלה בירושלים

כל דירה תבעה ירידת ערך לפי סעיף 197 לחוק התכנון בסך 30-60 אלף דולר, כך שהסכום הכולל של 25 התביעות נע בין 750 אלף ל-1.5 מיליון דולר

‎‎נדחתה תביעת פיצויים שהגישו 25 בעלי דירות בירושלים נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה על ירידת ערך בשל תוכנית התוויית הקו הראשון של הרכבת הקלה בעיר. זאת לפי החלטת השמאי המכריע של ועדת הערר המחוזית מחוז ירושלים - כך נודע ל"גלובס".

‏בנוסף נודע כי כל דירה תבעה ירידת ערך, לפי סעיף 197 לחוק התכנון (סעיף המאפשר תביעת פיצויים בגין ירידת ערך בשל תוכנית בנייה פוגעת), בסך 30-60 אלף דולר, כך שהסכום הכולל נע בין 750 אלף ל-1.5 מיליון דולר.

‏‏‏נכסי התובעים הם שורה ארוכה של בניינים בסביבת שדרות הרצל בירושלים. לפי התוכנית, בשדרות הרצל נקבעה רצועה לתכנון שבתחומה תעבור רצועת מסילת הרכבת הקלה ותחנה משנית. בעלי הנכסים הגישו תביעה נגד תוכנית מספר 8000, שמטרתה התוויית הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים.

‏התובעים טענו כי נכסיהם נפגעו כתוצאה מהרחבת הדרך בחזית הבניין עד למרחק של מטרים בודדים מחלונות דירותיהם, תוך שינוי ייעוד שטח ששימש גינה ציבורית לדרך ובניית תחנות להסעה ברכבת. הם טענו כי כתוצאה מהקרבה לכביש הם איבדו את פרטיותם.

אולם, השמאי המכריע מטעם ועדת הערר, אמנון נזרי, קיבל את עמדת הוועדה המקומית ירושלים, שיוצגה בידי עורכות הדין בתיה בראף (מליכזון) ותמר איגרא ממשרד הררי טויסטר ושות', שלפיה הקמת חומה שמפרידה בין שדרות הרצל ותחנת הרכבת הקלה לבין דירות התובעים מהווה חיץ ראוי שמונע את הפגיעה בפרטיות התובעים.

‏בנוסף טענו התובעים, שיוצגו בידי שמאי המקרקעין צבי ברוכיאן, כי הרכבת הקלה תגרום להם לרעש בשל כמות הנוסעים הרבה, ההמולה וההתקהלות בעת ההמתנה לרכבת והעלייה והירידה ממנה. השמאי המכריע התייחס לתסקיר ההשפעה על הסביבה שצורף לתוכנית 8000, ודחה את טענת התובעים בקובעו שטענת המטרד מרעש לא הוכחה.

‏עוד טענו התובעים כי במסגרת התוכנית, רצועת הקרקע שהייתה מיועדת במצב הקודם לגינה ציבורית בחזית דירותיהם "סופחה" בפועל ושימשה אותם כגינה פרטית. השמאי המכריע קבע כי ביטול רצועת הגינה הציבורית והפיכתה לדרך גרמו לפגיעה בדירותיהם של התובעים, אלא שההפחתה שהוא קבע שנגרמה לשווי דירותיהם לא עולה על 2%-3%.

‏‏אלמנטים משביחים

‏‎הוועדה המקומית ירושלים טענה כי בתוכנית 8000 יש דווקא אלמנטים משביחים: עלייה במחירי המקרקעין בעיר בעקבות התכנון למערכות הכבישים והתשתיות המודרניות המתוכננות, היותה של הרכבת הקלה התפתחות מודרנית לתחבורה, שתביא להקלה בעומס האוטובוסים, לשיפור כמות הרעש וזיהום האוויר ולהגברת רצון הקונה הסביר לרצות להשתייך ל"מועדון" זה.

‏‏השמאי המכריע קבע כי תוכנית 8000 כוללת אלמנטים משביחים, כולל שיפור איכות הסביבה, שיפור התנאים הסביבתיים בהיבט הרעש והפחתה של יותר מ-50% בנפחי התנועה של שדרות הרצל בהשוואה למצב הקודם. לכן קבע השמאי המכריע כי לא חלה פגיעה בשווי נכסי התובעים בעקבות אישור תוכנית 8000 ודחה את תביעת בעלי הנכסים.