סרקוזי נגד העולם: מתכנן להטיל מס על עסקאות פיננסיות

למרות ההתנגדות הרבה מבית, וגם בקרב מדינות אירופה וארה"ב, צרפת מתכננת להטיל מס של 0.1% על עסקאות פיננסיות, לרבות רכישת מניות, החל מאוגוסט

צרפת מתכוונת להטיל מס של 0.1% על עסקאות פיננסיות החל מחודש אוגוסט, בלי קשר אם מס שכזה יתקבל במדינות אחרות. כך אמר נשיא המדינה, ניקולא סרקוזי.

"מה שאנחנו רוצים לעשות זה לזעזע על מנת לתת דוגמה", אמר אתמול (א') סרקוזי. "אין סיבה שכלכלה בפיקוח ממשלתי, שהביאה אותנו למצב הנוכחי, לא תוכל להשתתף בתיקון". סרקוזי ציין כי המס צפוי להכניס לממשלתו מיליארד אירו, ויעזור לקצץ את הגרעון הממשלתי ולתת דחיפה לצמיחה.

אם אכן יעביר סרקוזי את המס, הוא יהיה בעמדת מיעוט לא רק בתוך מדינתו, בה הוא נמצא מזה זמן רב בעימות בנושא עם המגזר הבנקאי, אלא גם ביחס לעולם: ארה"ב מתנגדת למס על עסקאות וגם ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר החודש כי מס על עסקאות פיננסיות באירופה יהיה "טירוף".

בספטמבר הציעה המועצה האירופית מס של 0.1% על עסקאות מניות ואג"ח, ו-0.01% על נגזרות. על ידי כך, אמרו במועצה, הם יוכלו לגייס 55 מיליארד אירו בשנה. שרי האוצר של האיחוד האירופי אמורים לדון בנושא בחודש מארס.

הצעתו של סרקוזי כוללת מס על רכישת מניות ועסקאות CDS, אולם אינה כוללת מס על מסחר באג"ח, כפי שהציעה המועצה האירופית.

ז'אן פייר ז'וייה, העומד בראש הרגולטור הפיננסי בצרפת, אמר כי מס כזה יחליש את מעמדה של המדינה בתחום הנכסים ויביא לכך שעסקאות יבוצעו במדינות אחרות.