ינואר חיובי ב-S&P500 - שנה של ראלי בכ-90% מהמקרים

לפי טרנד "ברומטר ינואר", ברוב המקרים ימשיך מדד ה-S&P500 לעלות ב-11 החודשים שאחרי ינואר ■ כמה לאחור תקפה הסטטיסטיקה? מאז מלחמת העולם השנייה, לא פחות ■ והאנליסטים, כרגיל, מודאגים: "העליות כבר מאחורינו"

האם שוקי המניות ימשיכו לעלות לאורך שנת 2012? ב-CNBC מציינים את "ברומטר ינואר", טרנד לפיו באם חודש ינואר בשנה כלשהי נחתם בעליות שערים במדדים בארה"ב - הדבר יוביל לעליות גם במהלך 11 החודשים הנותרים של אותה השנה.

לפי בדיקת CNBC, הטרנד המדובר הוביל את מדד ה-S&P500 לעליות שערים ביתרת השנה בכ-87% מהמקרים, בתנאי שעלה גם בחודש ינואר של אותה השנה - וזאת, מאז מלחמת העולם השנייה.

אולם, אנליסטים בוול סטריט בכל זאת אינם אופטימיים. למרות שה-S&P500 עלה בכ-3.5% מאז תחילת השנה, חלקם מעריכים כי המגמה המדוברת לא צפויה להימשך לאורך השנה כולה. בנוסף, רבים מטילים ספק באשר לשיפור במחנק האשראי שקיים כרגע בשוק, בעיה שהפדרל ריזרב בארה"ב פתר עד כה על בסיס רכישות אג"ח בהיקפים גדולים מ-2009 ואילך (באמצעות תוכניות הרחבה כמותית - QE1 ו-QE2).

"הנתונים הכלכליים ממשיכים לתמוך בעליות ואנחנו מתקשים למצוא משקיעים בתקופה האחרונה שפסימיים לגבי השוק", מסביר ג'ייסון שופ, אנליסט בסיטיגרופ. "למרות זאת, אנו סבורים כי מרבית העליות כבר מאחורינו".

"בהתחשב בהצהרות הפדרל ריזרב - אנו חוששים שתוכנית רכישות שלישית לא תעמוד בציפיות", סבור שופ, בהתייחסו להצהרות ה'פד' בשבוע החולף כי הריבית המרכזית בארה"ב תותר ברמה אפסית, וכן כי ינקוט ברכישות אג"ח נוספות - במידה ושוק התעסוקה האמריקני לא יתאושש. "זה גורם לנו להטיל ספק בהמשך הראלי", הוא מסכם.

אנליסטים נוספים מצטרפים להערכותיו של שופ, ומציינים כי על המשקיעים להוריד את הציפיות מתוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) של ה'פד', אשר לפי הדיווחים צפויה להתמקד ברכישות של אג"ח מגובות-משכנתאות, במטרה ללחוץ את הריביות בשוק הדיור כלפי מטה.

"התחזית לגבי QE3 מתעלמות מהעובדה שגם הכלכלה וגם השווקים צפויים להיחלש לפני שה'פד' ישמש כמציל", מציין איתן האריס, כלכלן בבנק אוף אמריקה, שמגלה גם הוא גישה פסימית משהו באשר לעתיד לבוא.

"לכן, אנו חולקים על האפשרות שהשווקים מתקדמים לעבר תקופה של נזילות יתרה לאור רכישות אג"ח", הוא מסכם.