דו"ח בינלאומי: ישראל מובילה בהיערכות לטרור וירטואלי

דוח שחיבר צוות מיוחד לענייני אבטחה קובע כי ישראל, יחד עם פינלנד ושבדיה, היא המדינה הערוכה ביותר לטיפול במתקפת האקרים ■ "יש 1,000 התקפות על אתרים ישראליים מדי דקה"

האם למרות כל מתקפת ההאקרים הערביים על אתרים ישראלים בתקופה האחרונה, ישראל היא עדיין המדינה הערוכה ביותר לטיפול במשברים כאלה? על-פי דוח שחיבר צוות חשיבה בינלאומי בשיתוף עם חברת האבטחה מקאפי התשובה היא בהחלט כן.

ישראל קיבלה ציון של 4 כוכבים וחצי מתוך 5 וניצבת במקום הראשון יחד עם שבדיה ופינלנד שקיבלו ציון דומה. ישראל מקדימה בכך את ארה"ב, אנגליה, גרמניה וצרפת שקיבלו 4 כוכבים כל אחת מהן. יפן, שנחשבת כמעצמה בתחום הטכנולוגיה קיבלה ציון של 3 כוכבים וחצי.

עורכי הדוח ראיינו את פרופ' יצחק בן-ישראל מאוניברסיטת תל אביב שגם מכהן כיועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בענייני טרור וירטואלי. "אופי המלחמה בעידן האינטרנט השתנה מאוד", אמר פורפ' בן-ישראל. "ארגוני טרור יכולים לפגוע במדינה מבלי לירות כדור אחד על-ידי הפלת תשתיות המים והחשמל במדינה".

מחברי הדוח ציינו לטובה את הצעדים שנוקטת הממשלה בשנים האחרונות להגנה בפני גורמים עוינים וירטואלים. בשנה שעברה הגישה כוח-משימה בראשותו של פרופ' בן-ישראל דוח לממשלה לגבי היערכותה של ישראל למתקפות מסוג זה והמליצה על הקמת גוף מרכזי שיטפל בנושאים האלה.

פרופ' בן-ישראל מספק כמה נתונים לגבי האיומים שישראל מתמודדת איתם מדי יום. על-פי דבריו של פרופ' בן-ישראל, יש כ-1,000 התקפות כל דקה מצד האקרים על אתרים בישראל, אבל רובן ככולן מנוטרלות ללא בעיות. הוא טוען שרוב המתקפות מבוצעות על-ידי האקרים מקבוצת "אנונימוס" אבל הן לא גורמות לשום נזק. החשש העיקרי על-פי פרופ' בן-ישראל הוא מפני מתקפות מצד מדינות או ארגוני פשע בינלאומיים.

בדוח מצוין שכבר בשנת 2002 הציגה הממשלה רשימה של 19 תשתיות לאומיות בישראל שצריך להגן עליהן מפני מתקפות של האקרים, בין היתר נכללה ברשימה תשתית החשמל ושל המים כמו גם התשתיות של מערכת הבנקאות בישראל ועוד. אבל פרופ' בן-ישראל טוען שיש עדיין מספר תשתיות שמופיעות ברשימה שעדיין לא מאובטחים כראוי נגד המתקפות.

צריך לציין שהדוח נכתב לפני פרשת דליפת כרטיסי האשראי מצד ההאקר הסעודי, שבעקבותיה חלה עליה מסויימת במספר ההתקפות על מספר אתרים חיוניים כמו אתר הבורסה בתל אביב, ולכן אין התייחסות בדוח על המתקפות האחרונות.