"השנה אנחנו הולכים לראות שוק מניות בסגנון 2009"

בני מוזס, מנכ"ל כיוון בית ההשקעות: "הפרש כמו שיש היום בין תשואת האג"ח למניות היה רק פעמיים בעבר ואז השוק עשה מהלך של מאות אחוזים קדימה במהלך 5-10 השנים הבאות"

שנת 2012 נפתחה ברגל ימין בוול סטריט ובשוקי המניות מסביב לעולם. השאלה היא כמובן מה צפוי בהמשך? בני מוזס, מנכ"ל כיוון בית ההשקעות, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "בארה"ב יש שנת בחירות ויש לחץ אדיר על כולם בנוגע לאבטלה. היא חייבת לרדת. למה היא עדיין לא יורדת? הבנקים עדיין מהססים לתת הלוואות לעסקים קטנים ולאנשים וגם ענף הבנייה עדיין לא מתאושש בצורה משמעותית".

"ברננקי מעוניין שהבנקים כן ילוו כסף ואנשים יבואו לקחת הלוואות ולכן הוא הודיע שהוא ישאיר את הריבית ברמה אפסית לפחות עוד שנתיים. הוא רוצה להביא את הריבית ל-30 שנה לרמה של מתחת ל-3.5% על מנת להוזיל את המשכנתאות ועל ידי כך לגרום לאנשים לרצות לקנות בתים".

- הבעיה זה ההון הראשוני.

"הזרים קונים ואני מאמין שאמריקנים שיש להם הון ראשוני יתחילו לקנות דירות להשקעה. תמיד שהכסף זול יש תמריץ לכלכלה והיום הכסף הוא סופר זול. עדיין לא התגברו על מה שקרה ב-2008 אבל זה קורה לאט אבל בעקביות".

"ברננקי גם אמר שאם האבטלה תרד גם על חשבון עלייה מסויימת באינפלציה הוא יוכל לחיות עם זה. כלומר הוא רוצה להוריד את האבטלה כמעט בכל מחיר. אם זה יצליח אז אובמה יגיע לבחירות בתור מנצח. הרפובליקנים מתעקשים בטפשותם לא להעלות את המס לסופר עשירים ואז אובמה הולך על זה בכל הכוח. אם הוא ינצח הוא יעלה את המס לעשירים ביותר ויאפשר למעמד הבינוני לקבל הטבות ולעסקים קטנים אז יש סיכוי שהאבטלה תרד ב-2013".

- אז מה המסקנה וההשלכות לשווקים?

"ברננקי גם אמר שיש לו עוד כלים והוא ישתמש בהם במידת הצורך. יש היום נזילות יתר בשוק והוא רוצה להכריח את הבנקים להלוות את הכסף הזה".

"אני חושב שהשנה אנחנו הולכים לראות שוק בסגנון 2009. אמנם זה לא יהיה בעוצמה של 2009 אבל זה יהיה דומה יותר ל-2009 מאשר ל-2010 או 2011. אני מקווה שבסוף השנה מדד ה-S&P 500 יעפיל מעל 1,400 נקודות".

"אם הרפובליקנים ימשיכו להתעקש לא להעלות את המס לסופר עשירים על חשבון מעמד הביניים אז הם יכולים להתרסק בבחירות לקונגרס ולסנאט ואז אובמה יוכל לפעול אחרי הבחירות ולהזיז את הכלכלה קדימה".

- המניות זולות היום?

"הפרש כמו שיש היום בין תשואת האג"ח למניות היה רק פעמיים בעבר ואז השוק עשה מהלך של מאות אחוזים קדימה במהלך 5-10 השנים הבאות. זה קרה אחרי מלחמת העולם השניה וב-1986 ומי שנכנס אז ונשאר עד שנת 2000 המדד עשה כ-500%. אני מאמין שאנחנו נראה ברכה בשוק במשך כמה שנים טובות".

* אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי לקנות, למכור או לבצע פעולה כלשהי בניירות ערך או מטבעות בארץ או בעולם.