איך הפך תמיר קפלינסקי לילד הרע של הענף הסולארי?

תפיסת העולם הערכית של קפלינסקי תואמת באופן מושלם את האינטרסים הכלכליים של החברה שלו סולאר ביי יורסלפ, שמתמחה בהתקנת מערכות ייצור חשמל מהשמש על גבי גגות

תמיר קפלינסקי מאמין בשמירה על שטחים פתוחים. בשם הערכים האלה הוא נאבק בחברות סולאריות שמבקשות להקים על השטחים הפתוחים שדות סולאריים לייצור חשמל. תפיסת העולם הערכית של קפלינסקי תואמת באופן מושלם את האינטרסים הכלכליים של החברה שלו סולאר ביי יורסלפ (SBY), שמתמחה בהתקנת מערכות ייצור חשמל מהשמש על גבי גגות. נכון להיום מוקצית מכסה של 300 מגה-ואט למערכות סולאריות בגודל בינוני. במכסה הזו יכולים לזכות מערכות גג וקרקע כאחד - כל הקודם זוכה. למאבק הערכי של קפלינסקי יש דיבידנד כלכלי ברור ומיידי - ככל שיעוכבו יותר מיזמים של חברות הסולאר-קרקע כך יישארו יותר מגה-ואטים פנויים במכסה לטובת חברות הסולאר-גג.

תמיר קפלינסקי (40) הוא דמות חריגה בענף הצעיר. בשונה ממעמיתיו ההייטקיסטים לשעבר קפלינסקי הגיע מתעשיית הקייטרינג. אין לו הערכה מיוחדת למומחיות שדורש הענף שלו, ובעבר השווה אותו להתקנת דודי שמש. "שרי אריסון מדברת ואנחנו עובדים", אמר. SBY שהוקמה באוגוסט 2008 היא אחת החברות המובילות בענף הגגות. העובדה שערכים ועסקים מתערבבים אצל קפלינסקי אינה העניין: יש מקרים גרועים יותר. אבל מה שהפך אותו לאישיות השנואה ביותר בענף הוא הדרך שבה בחר לפעול נגד יריביו העסקיים. כללי המותר והאסור בתחרות העסקית בישראל הם גמישים. בקצה הרחוק והלא חוקי יש שיטות כמו שכירת עבריינים. קפלינסקי בחר בכלי חוקי, אם כי כנראה לא פחות הרסני: הביורוקרטיה הישראלית. זה התחיל במאבק שניהלה SBY במוסדות התכנון להטלת מגבלות תכנוניות על הקמת שדות סולאריים על קרקעות חקלאיות. זה נמשך בעתירה מינהלית שהגישה נגד ועדת התכנון המחוזית מחוז דרום בניסיון לעצור את הטיפול בתוכניות להקמת מיזמים קרקעיים. העתירה נדחתה אך קפלינסקי רק הכפיל את מאמציו. בחודשים האחרונים הגישה SBY התנגדויות נפרדות לרובן התוכניות להקמת שדות סולאריים קרקעיים - כ-30 תוכניות. בחלק מהמקרים הגישה SBY את ההתנגדות היחידה כך שברור שהיא זו המעכבת את האישור. בכל פעם שההתנגדות נדחית מגישה SBY ערר ומייצרת עיכוב נוסף. השבוע החליטה סאן-פאוור שנמאס לה והגישה נגד SBY תביעת פיצויים באמצעות עו"ד רועי בלכר. עיכובי התוכניות שיצרה SBY עלו לסאן-פאוור באובדן מגה-ואטים במכסה והנזק הכולל עשוי להגיע לטענתה ל-100 מיליון שקל.

"ששים לקרב"

גם גורמים שאינם מעורבים בסכסוך משפטי ישיר עם SBY אומרים כי מדובר בשיטת פעולה חסרת תקדים. "יש לנו לקוחות שאפשר להגדיר ששים אלי קרב", אמר ל"גלובס" אחד מעוה"ד המובילים בשוק, "אבל התנהגות כזו לא ראיתי".

מ-SBY נמסר בתגובה: "כל ההליכים שנקטה SBY הם תכנוניים ומשפטיים. טענותינו עקרוניות ולכן הוגשו נגד 30 התוכניות ולא נגד תוכנית אחת בלבד - אחרת לא הייתה משמעות להליך ההתנגדות. כשהתנגדויותינו נדחו השתמשה החברה בזכותה הדמוקרטית והגישה ערר. כל טענה של מתחרותינו כי מדובר בהליכים לא חוקיים היא חשוכה ולא הולמת את העקרונות הדמוקרטיים של ישראל. כוחן הגדול של חברות הענק הפועלות בתחום גרם ליזמיות קטנות לפחד מלהגיש את ההתנגדויות, לכן רק אנחנו הגשנו אותן - ורק אנחנו זכינו לתביעת ההפחדה של סאן-פאואר". מקורבים לסאן-פאואר מסרו כי "כל טענותיה של SBY מופרכות וחסרות יסוד. התביעה מדברת בעד עצמה".