"ה-ECB לא יכול לעזור - אירופה היא משפחה לא מתפקדת"

גרוס טוען כי הבעיה העיקרית באירופה היא הפיצול בין דרום היבשת לצפונה ■ "הפסגה בבריסל הייתה הכל חוץ מטובה. יוון ופורטוגל עומדות לפני כיתת יורים - ומרקל מדברת על צעדי צנע"

ביל גרוס, מנכ"ל פימקו, אינו אופטימי ביחס לעזרה שהבנק המרכזי האירופי יכול להציע ליבשת מוכת החובות, כל עוד האיחוד האירופי ימשיך להתנהג כמו "משפחה לא מתפקדת", כהגדרתו.

גרוס טוען כי הבעיה העיקרית היא הפיצול בין דרום אירופה לצפונה. המדינות הצפוניות, כגון גרמניה ומדינות סקנדינביה, נושאות חובות קטנים ומתרכזות בייצוא, ואילו למדינות הדרומיות כגון ספרד, יוון ופורטוגל חובות גדולים והן מתרכזות בצריכה מקומית. "אני חושב שהבעיה הכי גדולה שלהן היא היכולת שלהן לצאת מכותונת המשוגעים", אמר גרוס.

גרוס אמר גם כי הפסגה שהתקיימה אתמול בבריסל, בה דנו מנהיגי האיחוד האירופי באמנה הפיסקלית החדשה ובמו"מ בין ממשלת יוון לנושיה, לא תרמה דבר לפתרון המשבר. "הפסגה ה-16 במספר הייתה הכל חוץ מטובה. יוון ופורטוגל עומדות לפני כיתת יורים - ומרקל מדברת על צעדי צנע".

גרוס מציע למשקיעים להתרחק מאג"ח של גוש האירו, כשציין כי הנפילה בתשואות בשבועות האחרונים היא בשל הזרמת ההון הרחבה של הבנק המרכזי האירופי בדצמבר (תוכנית LTRO). "השבועות האחרונים שיקפו את ההון שסופק לבנקים ביבשת. אנו חושבים שבנקים באיטליה קונים אג"ח איטלקיות. בסופו של דבר זה ייקח הרבה מזומנים מה-LTRO לייצוב איטליה וספרד".

אולם, גרוס הזהיר כי המהלך הזה אינו נטול סיכונים. "זה אכן מספק מזומנים ונותן לבנקים הללו לקנות ולתמוך במדינות שלהם. אולם, בטווח הארוך, אין ברירה לגוש האירו מלבד הצמיחה".

גרוס דואג גם בקשר לפורטוגל, שהשבוע חזרה לכותרות ונראית כמועמדת לרשת את מקומה של יוון לאחר שהתשואות על האג"ח שלה טיפסו לכ-20%, שכן גרוס טוען כי האג"ח שלה נתמכו על ידי הבנק המרכזי האירופי.

בארה"ב, גרוס אינו מצפה מהפדרל ריזרב להשיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית בקרוב, אולם מעריך כי זה יקרה עד סוף יוני, אז מסתיים "אופריישן טוויסט".