ההסתדרות מבקשת מביה"ד לעבודה: שביתה כללית מיום ג'

עיני: "תחת איום שביתה ברור תהיה תזוזה בעמדת האוצר והמעסיקים בנוגע לעובדי הקבלן" ■ משרד האוצר: "מטרת ההסתדרות היא לפתוח בשביתה שתפגע במשק"

ההסתדרות הגישה היום (ד') בקשה לבית הדין הארצי לעבודה לאפשר לה לחדש את השביתה הכללית במשק למען עובדי הקבלן החל מיום שלישי הקרוב, 7 בפברואר.

הבקשה הוגשה בעקבות ההחלטה שקיבלה אמש (ג') נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, לפיה ההסתדרות תודיע היום על המועד שבו ברצונה להתחיל את השביתה.

מיד לאחר החלטת בית הדין אתמול קיים יו"ר ההתסדרות, עופר עיני, התייעצות עם הדרגים המקצועיים בהסתדרות. בסופו של דבר הוחלט לבקש לפתוח בשביתה החל מיום שלישי, מ-3 סיבות: לתת לציבור התרעה מוקדמת מספיקה על מנת להיערך להשבתת רוב השירותים במדינה, לאפשר היערכות של ההסתדרות ועדי העובדים לשביתה ולאפשר זמן נוסף למשא-ומתן עם האוצר והמעסיקים - הפעם כשאיום השביתה מונח באופן ברור על השולחן.

עיני מסר כי "אני מקווה שנשיאת בית הדין מבינה כבר את הצורך באיום שביתה ברור ומוגדר על מנת לקדם את המשא-ומתן שתקוע מזה יותר מ-3 חודשים. עשינו מאמצים גדולים על מנת להגיע לפריצת דרך, אולם אין סיכוי שמשרד האוצר והמעסיקים יסכימו לאיזושהי דרישה מהותית אם לא יידעו שהספירה לאחור לקראת שביתה כללית החלה".

עיני אמר עוד כי "אני חושב שתחת איום שביתה ברור, עם מועד מוגדר ומסודר, תהיה תזוזה בעמדת האוצר והמעסיקים בכל הקשור לעובדי הקבלן במשק. השביתה אינה מטרה אלא אמצעי לקידום המשא-ומתן, אולם אם נוטלים מהעובדים את האמצעי הזה - אין איזון במשא-ומתן, ולא ניתן יהיה להשיג כמעט כלום".

ממשרד האוצר נמסר כי "ההסתדרות לא זזה מעמדתה הראשונית כהוא זה במהלך המשא-ומתן, על אף ההצעות המשמעותיות שהוצגו בפניה על-ידי המדינה והמעסיקים. אין לנו אלא להסיק כי השביתה אינה משמשת כאמצעי, וכי כל מטרתה של ההסתדרות היא לפתוח בשביתה שתפגע במשק ובאזרחי המדינה".