דן פרופר מזהיר: "המחאה הבאה תהיה יותר אלימה"

(עדכון) - יו"ר אסם אמר הדברים בכנס הרצליה ■ פרופ' צבי אקשטיין, דיקן בית הספר לכלכלה במרכז הבינתחומי: "ישראל שיאנית העולם באי-שיוויון"

"ישראל היא שיאנית אי-השיוויון בעולם, בכל הקשור לצדק חברתי", כך פתח היום (ד') את דבריו פרופ' צבי אקשטיין, דיקן בית הספר לכלכלה במרכז הבינתחומי, בכנס הרצליה אשר מתקיים במרכז הבינתחומי. הדברים נאמרו בפאנל "ניהול כלכלת ישראל: צדק חברתי לעומת כלכלת שוק".

בפאנל השתתפו פרופ' דן בן-דוד, מנהל מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, החוג למדיניות ציבורית באונ' ת"א; חה"כ עמיר פרץ, לשעבר יו"ר ההסתדרות החדשה; דן פרופר, יו"ר קבוצת אסם; עו"ד בשאיר פאהום ג'יוסי, יו"ר המרכז היהודי-ערבי באונ' חיפה; ודניאל דורון, מנהל-מייסד של המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי.

"הפערים בין העשירון העליון למעמד הביניים התרחבו ביותר מ-3% בשנה, ב-20 השנים האחרונות", המשיך אקשטיין. "מדוע? לא נעשתה כיום בישראל עבודת מחקר מקיפה וייסודית בנושא, כפי שנעשו מחקרים כאלה בעולם".

"אי-השיוויון בשכר ברוטו ונטו בישראל עלה בצורה משמעותית, והדבר השני שקורה - הוא שהאנשים החלשים בחברה, בעלי ההכנסות הנמוכות, יוצאים משוק ההון", דברי אקשטיין.

"מעשים שגובלים ברשלנות פושעת"

"פרסום שכר הבכירים בבורסה הובילה לתחרות של 'למי יש יותר גדול'", ציין דן פרופר, יו"ר אסם בכנס. "בסופו של יום, אנו מגיעים למצבים בהם תאוות הבצע מובילה אנשים לעשות מעשים שגובלים ברשלנות פושעת - למשל, כל מה שקשור לקופות הגמל והפנסיה".

פרופר הוסיף כי "כל אלה לוו על ידי תגמול שעיוור את עיני המנהלים. הפיתרון לכך פשוט מאד".

באשר למחאה החברתית, ציין פרופר כי אמר בזמנו שאת דרישותיה "יחסלו פוליטיקאים". "אני מקווה שלא נחווה בעתיד מחאות יותר אלימות, למרות שאני חושש שזה יהיה המצב. מאיפה יבוא התקציב? מההון השחור שמהווה יותר מרבע מהכלכלה הישראלית".

פרופר ציין כי "אין שום סיבה שלא להכריז מלחמה על ההון השחור ולפתוח משרות חדשות בתחומים חדשים. גם אם ההצלחה תהיה חלקית, נזכה לדי והותר כדי לממן את כל מה שהמחאה זקוקה לו".

"הקפיטלזם הוא הדרך היחידה, אבל צריך לשים לו קווים אדומים על ידי הרגולטורים", דברי פרופר. "ובאשר למחאה, היא צריכה לבוא בסופו של יום לידי ביטוי פוליטי - מהרחוב, לכנסת".

עמיר פרץ, שעלה לאחר מכן לבמה, ציין כי הוא "בעד שוק חופשי". פרץ הוסיף כי "אוכלוסיית החרדים יוצרת אנטגוניזם ככל שהיא גדלה יותר".

"כל מנהל במשק אומר: 'מגיע לי מיליון שקל בחודש'; כל טייקון אומר: 'מגיע לי שהמדינה תתמוך בי'", אומר פרץ. "הם חוצפנים כשהם מאיימים לעזוב את הארץ ולא להשקיע".