לתשובה יש פחות ממה שחשבתם

לא זה הילד לו פיללו מחזיקי האג"ח, ורק בעתיד יוודע המחיר - תדמיתי ועסקי - שהוא ישלם באמת

מפתה לכתוב על הסדר החוב המתגבש בדלק נדלן ש"שוב עבדו על הציבור", ש"שוב המוסדיים התקפלו", ש"שוב טייקון יוצא כשידו על העליונה" וש"שוב החמיצו הגופים המוסדיים הזדמנות היסטורית ללמד את בעלי ההון לקח". כל אותן קלישאות מוכרות שמשלהבות טוקבקיסטים באתרי אינטרנט וחברי כנסת רודפי כותרות.

אלא שהמציאות מורכבת יותר. ספק אם במצבם הנוכחי של דלק נדל"ן ושל בעל השליטה בה, יצחק תשובה, יכולים היו מחזיקי האג"ח של החברה לקבל הרבה יותר ממה שמוצע להם כעת. למעשה, כלל לא ברור אם דלק נדל"ן ובעליה יכולים לעמוד אף בהסדר החוב שהם מציעים כעת.

נכון, לא זה הילד לו פיללו מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן. הסדר החוב המוצע מהווה "תספורת" של עשרות אחוזים ביחס לערך המתואם של האג"ח שהנפיקה החברה, ודלק נדל"ן לא תחזיר מאות מיליוני שקלים מתוך הסכום המקורי שלו התחייבה בעת ההנפקה.

אין גם ספק שיצחק תשובה, בעל השליטה בחברה, מאבד הרבה מהנקודות שצבר במשך שנים שבהן טיפח בהצלחה את תדמיתו כאיש עסקים שעומד "עד השקל האחרון" מאחורי החברות שבשליטתו, גם אם אינו מחויב לכך על פי חוק. רק העתיד ילמד אותנו איזה מחיר ישלם תשובה על ההתנהלות העסקית הקלוקלת של דלק נדל"ן, ועל ההתנהלות האישית שלו עצמו בהסדר החוב.

לתשובה היו סיבות להתאמץ

ואחרי כל זה צריך לחזור ולהיות מציאותיים: דלק נדל"ן נכשלה כישלון חרוץ בעסקיה. מי שרכש אג"ח של החברה ללא ביטחונות מתאימים, נטל על עצמו סיכון - שלמרבה הצער התממש - לפיו תגיע דלק נדל"ן למצב של חדלות פירעון, והוא יאבד חלק גדול מכספו.

לתשובה עצמו, אין ככל הידוע יתרות זכות של מאות מיליוני שקלים בחשבון הבנק הפרטי שלו, שאותן הוא יכול להזרים להסדר החוב. למעשה, ספק אם יש בידו עשרות מיליונים. יתרה מכך, מניות השליטה בקבוצת דלק, הנכס העיקרי עליו חולש תשובה, משועבדות לבנקים (בעיקר לבנק הפועלים) ומצבם של עסקי הנדל"ן הפרטיים שלו בצפון אמריקה רחוק מלהיות מזהיר, וייתכן שאף שם מסתתר הסדר חוב בהיקף של מיליארדי שקלים.

ולמרות זאת, תשובה, כך עושה רושם, לא חסך במאמצים כדי ללכת לקראת מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן. כנראה שהיו לכך לא מעט סיבות טובות: לבטח הדאגה לגיוסי הון עתידיים של קבוצת דלק (צרכן אשראי גדול בהרבה מדלק נדל"ן); אולי החשש מפני "הרמת מסך" במידה שהחברה תגיע לפירוק, שתחשוף כיצד התנהלה החברה ב"ימי רוז'נסקי העליזים"; וייתכן שגם הרצון לשמור על שמו הטוב בציבור.

אם הסדר החוב בדלק נדל"ן אכן ייצא לפועל (מה שכאמור מוטל בספק לא קטן) תשובה צפוי להעביר במהלך תשע השנים הבאות כחצי מיליארד שקל לטובת מחזיקי האג"ח של החברה.

זהו סכום לא מבוטל, גם אם הוא ישולם בפריסה נוחה שתאפשר לתשובה להמשיך ולפתח בראש שקט את תגליות הגז של קבוצת דלק, עליהן יקום או ייפול עתידו כאיש עסקים. עד אז, סביר להניח שהבנקים הם אלה שיתבקשו לממן את תרומתו להסדר החוב המוצע.