ביל גרוס: "הריבית האפסית של ה'פד' מחסלת את הצמיחה"

מנהל קרן האג"ח פימקו: "המדיניות המוניטארית בכלכלות המפותחות גובה מחיר" ■ "אנו צופים בתמותת הצמיחה והתחלתה של מדיניות צנע - שעלולה להימשך המון-המון זמן"

ביל גרוס, מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, סבור כי הריבית האפסית המאומצת על ידי בנקים מרכזיים ברחבי העולם "מחסלת את הצמיחה" - בין היתר, גם בארה"ב בה מאמץ הפדרל ריזרב מדיניות ריבית אפסית (0-0.25%). זאת, בניגוד לצורך לעודד הזרמת אשראי והאצה בצמיחה בכלכלות המפותחות.

"המדיניות המוניטארית והפיסקאלית בכלכלות המפותחות גובה מחיר", מסביר גורס, המנהל את קרן האג"ח הגדולה בעולם, במזכר עתי ללקוחותיו. "ברצוני להזהיר אתכם, הקוראים, על העלויות הגבוהות שתשלם הכלכלה העולמית והשווקים הפיננסיים - שסבורים כי כסף זול הוא דבר טוב לכלכלה".

דבריו של גרוס נאמרים בתקופת מעבר מעניינת עבור הכלכלה האמריקנית, כאשר לאחר סיום שתי תוכניות רכישות אג"ח גדולות (בהיקף שכ-2.3 טריליון דולר), מתגברות השמועות כי ה'פד' יחיל תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3) - במסגרתה ירכוש אג"ח מגובות-משכנתאות בהיקף של כחצי טריליון דולר.

בנוסף, הצהיר יו"ר ה'פד' בן ברננקי כי יותיר את הריבית המרכזית ברמתה האפסית, בה היא נמצאת מאז משבר האשראי ב-2008, ברמה זו עד שנת 2014 לפחות.

"אנו צופים בתמותת הצמיחה והתחלתה של מדיניות צנע - שעלולה להימשך המון-המון זמן", הוסיף גרוס. לדבריו, ריביות אפסיות לא מובילות תמיד את המשקיעים לקחת עוד סיכונים ולהניע אשראי בשווקים (או לרכוש מניות) - כאשר בזמנים של חוסר וודאות, יעדיפו לרמות הריבית האפסית "להתבצר" עם הכסף בפקדונות ואג"ח ממשלתיות.