לאומי: הביקוש מתייצב, עליית מחירי הדיור יכולה להתחדש

כלכלני לאומי קוראים לממשלה להמשיך לעודד התחלות בנייה, "כדי שלא ייווצר שוב מחסור בדירות אשר עלול להוביל להתחדשות עליות המחירים" ■ בינתיים, הנתונים בשטח תומכים ב"המשך הירידה בלחצים לעליות המחירים" ■ אך עד מתי?

הירידה במחירי הדירות הינה ככל הנראה זמנית ואם הממשלה לא תנקט צעדים לשמור על רמה גבוהה של התחלות בנייה, ייווצר שוב מחסור בדירות ויחודשו עליות המחירים. כך טוענים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שלהם שפורסמה היום (ה').

"חשוב להמשיך ולדאוג לתכנון ראוי של צד ההיצע ויישום של התכנון", נכתב בסקירה. "במבט מאקרו-כלכלי רחב, נראה שעל קובעי המדיניות הכלכלית לפעול במגוון של תחומים על מנת לשמור על רמה הולמת של התחלות הבנייה במשק, כדי שלא ייווצר שוב מחסור בדירות אשר עלול להוביל להתחדשות עליות המחירים".

1,600 דירות חדשות נמכרו בחודש דצמבר, לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע. מדובר בזינוק של כ-30% בהשוואה לנובמבר. עם זאת, הכלכלנים מדגישים כי "מדובר בנתונים שמתעדכנים רטרואקטיבית ואשר יכולים להיות מושפעים גם מהיקף מכירות גבוה בפרויקט מסוים וכדומה. לכן, עדיין לא ניתן לבסס על נתוני דצמבר בלבד מסקנה חד-משמעית לגבי חזרה למגמה עולה של הביקושים. עם זאת, בשלב זה ניתן לומר ברמה גבוהה של ביטחון שחלה התייצבות בביקוש".

בשנת 2011 ירדו מכירות דירות חדשות ב-14.5%, לצד גידול של 29% בהיצע. מלאי הדירות החדשות מספיק ל-11.6 חודשים לפי קצב המכירות הנוכחי, עלייה ניכרת לעומת 7.3 חודשי היצע בדצמבר 2010. על פניו נראה כי מדובר במתכון לירידה במחירי הדירות, וגם כלכלני לאומי מציינים כי "רמת חודשי היצע הנוכחית תואמת לעת עתה את המשך הירידה בלחצים לעליות המחירים".

ואולם, השאלה העיקרית היא עד מתי יימשכו הירידות. לפי לאומי, בישראל ישנן 2.1 מיליון דירות בנויות ומספר דומה של משקי בית, כך ש"לא ניתן להצביע על עודפי היצע דירות ברמה של כלל המשק". תוסיפו לכך את הריבית הנמוכה במשק שמעודדת לקיחת משכנתאות, וכך מגיעים כלכלני לאומי למסקנה שהתנאים תומכים ב"ביקושים יציבים" בשוק הנדל"ן.