דויטשה בנק עשוי להלוות מיליארד דולר לרוכש פרטנר

בן דב מופסד 900 מיליון שקל על מניות השליטה בפרטנר ■ על פי הדיווח לבורסה: "הכנסת שותף משמעותי לפרטנר כוללת גם אפשרות הפיכתן של פרטנר או סקיילקס לחברות פרטיות"

תהליך מכירת מניות השליטה בפרטנר שבידי חברת סקיילקס של אילן בן דב, יוצא לדרך: סקיילקס דיווחה אמש כי דירקטוריון החברה מינה שני בנקי השקעות מהמובילים בעולם - דויטשה בנק ולאזארד פררס (Lazard Freres) - אשר יעניינו רוכשים פוטנציאליים, ייעצו לחברה בתהליך מכירת המניות, ויגבשו את מתווה מכירת המניות.

נראה כי הסיבה לבחירתו של לאזארד היא התמחותו בתחום הטלקום. בחודש שעבר ייצג בנק ההשקעות את ענקית התקשורת פראנס טלקום, שמכרה את החזקותיה בספקית הסלולר אורנג' שוויץ לקרן ההשקעות אייפקס הבריטית, בעסקה שהיקפה הכולל נאמד ב-1.6 מיליארד אירו.

בהודעה שמסרה הוסיפה סקיילקס כי דויטשה בנק אישר כי במידה שהרוכש הפוטנציאלי יצטרך מימון לעסקה, הבנק יעמיד לו, בכפוף לבדיקת נאותות ותנאים מסוימים, קו אשראי בהיקף של עד מיליארד דולר.

סקיילקס מחזיקה 44.5% מהון המניות של פרטנר, בשווי של 2.2 מיליארד שקל, כאשר 27.9% מהחזקותיה בחברת הסלולר משועבדות למחזיקי האג"ח שלה (שמימנו את עיקר הרכישה הממונפת).

בחודש שעבר, נזכיר, דיווחה סקיילקס כי "דירקטוריון החברה החליט להתקשר עם בנק השקעות בינלאומי, על מנת שזה ינהל עבורו תהליך למכירת נתח מההחזקה בחברה לשותף אסטרטגי, תוך שימור גרעין השליטה בידי החברה, וזאת במחיר הגבוה משמעותית מהמחיר שבו נסחרת כיום פרטנר בשוק".

אלא שמההודעה שפורסמה אמש עולה כי כלל לא בטוח שבסופו של תהליך המכירה, שצפוי להימשך מספר חודשים, סקיילקס אכן תישאר בעלת השליטה בפרטנר או אף עם החזקה כלשהיא בחברה.

בסקיילקס נתנו אמש מנעד רחב של אפשרויות לביצוע העסקה, ובדיווח לבורסה נכתב בין השאר כי "הכנסת שותף משמעותי לפרטנר כוללת גם אפשרות הפיכתה של פרטנר או סקיילקס לחברה פרטית". מכאן שייתכן כי הרוכש הפוטנציאלי ירצה לרכוש את מלוא הון המניות של פרטנר, כולל החזקותיה של סקיילקס והחזקות הציבור בחברה, ובסקיילקס מותירים את האפשרות הזו פתוחה.

יידרשו הסכמות עם מחזיקי האג"ח

סקיילקס של בן דב רכשה את השליטה בפרטנר בשלהי 2009 תמורת 4.66 מיליארד שקל, אלא שמאז תחילת 2011 נפלה מניית חברת הסלולר בכ-60% ונכון להיום מופסדת סקיילקס "על הנייר" כ-900 מיליון שקל על השקעתה (כולל דיבידנדים בהיקף של כ-1.59 מיליארד שקל שמשכה מפרטנר). זאת, לאחר שב-2010 היא כבר הייתה מורווחת "על הנייר" כ-2 מיליארד שקל על השקעתה.

במידה שהרוכש יהיה מעוניין לרכוש מסקיילקס את מניות פרטנר המשמשות כביטחונות למחזיקי האג"ח אותן הנפיקה, הוא יצטרך להגיע להסכמה איתם לגבי ייעוד התמורה. על רקע הפגיעה במוניטין של בן דב - בין היתר כתוצאה מחוסר ההצלחה להגיע להסדר בחברת ההשקעות טאו תשואות שבשליטתו - עשויים מחזיקי האג"ח של סקיילקס לדרוש פירעון של מלוא החוב כלפיהם בתמורה שתתקבל, או לשעבד לטובתם ביטחונות אחרים במקום מניות בפרטנר שימכרו.

התגובה בשוק ההון להודעה של סקיילקס הייתה חיובית, ומנייתה טיפסה ב-7%, בעוד מניית פרטנר עלתה ב-3.5%. באיגרות החוב של סקיילקס נרשמה עלייה מתונה יותר, והן נסחרות כעת בתשואה של 5.7%-19.6%. החברה האם, סאני, זינקה ב-6.1%, והאג"ח שלה עלו אף הן, ונסחרות בתשואות של 21%-22%.

הרווח הנקי נחתך בשליש

מכירת חלק ממניות השליטה בפרטנר נועדה לחזק את מבנה ההון של סקיילקס, שכיום לא ברור כיצד תוכל לפרוע את חובותיה ואף לחלק דיבידנד לסאני, שדרכה שולט בן דב בפרטנר. מהלך מכירת המניות בפרטנר מתבצע לאחר שסקיילקס זנחה את המהלך הקודם שניסתה לבצע: מכירת חלק מפעילותה בתחום יבוא מכשירי סמסונג.

השינויים ברגולציה - כגון הפחתת דמי הקישוריות - פגעו בתוצאותיה של פרטנר ב-2011, ואף הובילו להחלטה חריגה של החברה שלא לחלק דיבידנד ברבעון השני. במקביל, המשקיעים כבר מתייחסים לשינויים העתידיים במפת התחרות - כניסת שני מפעילים חדשים, מירס וגולן, לצד מפעילים וירטואליים - ולכולם ברור שהרווחיות הגבוהה שהושגה בשנים הטובות כבר לא תחזור בזמן הקרוב. חלק האנליסטים אף ממליצים למכור את המניה.

פרטנר עדיין לא פרסמה את דוחות 2011, אך בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הכנסות החברה עלו ב-10%, ל-5.4 מיליארד שקל, בזכות רכישת חברת התקשורת 012 סמייל. יחד עם זאת, הרווח הנקי נפל ב-32.8% ל-631 מיליון שקל. עד כה, בשלושת הרבעונים הראשונים, הירידה החדה בהכנסות משירותים קוזזה חלקית בעזרת מכירות חזקות של סמארטפונים, אך הצפי הוא שהעלייה במכירות אלה תתמתן.