מיטב: "מחירי הדירות בסוף 2012 - נמוכים מבסוף 2011"

רון אייכל, הכלכלן הראשי: "האינדיקטורים בשוק הנדל"ן ממשיכים לתמוך בהמשך הבלימה במחירי הדירות"

האינדיקטורים ממשיכים לתמוך בהמשך הבלימה בשוק הדיור, וגובר הסיכוי כי בסוף שנת 2012 נראה את מחירי הדיור נמוכים יותר מבסוף שנת 2011 - כך מעריך רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב בסקירתו השבועית, שפורסמה היום (א').

אייכל מתייחס לרצף של נתונים שוק הדיור - מהירידה בביקוש לדירות חדשות, דרך הירידה בקצב המכירות והעלייה המשמעותית בצד ההיצע - כולל חודשי ההיצע.

באשר לביקושים, מציין אייכל כי בסיכום שנת 2011 נרשמה ירידה של כ-6% בהשוואה לשנת 2010. כמו כן, נרשמה ירידה במהלך השנה במספר הדירות החדשות שנמכרו - כמעט בכל המחוזות.

"בצד ההיצע, נראה כי מספר הדירות המוצע למכירה רשם עלייה משמעותית של 16% במהלך 2011", כותב אייכל. "ניתן לראת התפתחות זו כמעודדת הוזלה במחירי השוק, עקב העובדה שקצב הדירות המוצעות גדל בקצב מהיר יותר מהדירות הנמכרות".

אייכל מתייחס גם למספר חודשי ההיצע, המייצג את מספר החודשים שיידרשו בכדי למכור את כל מלאי הדירות במשק, בהנחה והביקושים וההיצע יישארו בעינם. "נתוני המגמה מצביעים על 11.6 חודשי היצע בחודש דצמבר", מציין אייכל. "זהו הנתון הגבוה ביותר מאז אפריל 2007".

"קיים גם קשר הפוך בין שיעור השינוי השנתי במחירי הדירות לבין מגמת חודשי ההיצע", הוסיף אייכל. "ניתן בהחלט להצביע על שינוי מגמה בחודשי ההיצע ומכאן על מחירי הדירות".