הנפקת פייסבוק "תעלה" מאות מיליוני ד' לבורסות למסחר משני

תחום המדיה החברתית והאינטרנט הצרכני היווה את עיקר המסחר בשוק המשני בשנה החולפת (61.4%) וניפק היקף מסחר של 343.1 מיליון דולר

בשנתיים האחרונות רשמו הבורסות למסחר משני במניות של חברות פרטיות זינוק מרשים, אך החודשים האחרונים פוגעים בקצב הצמיחה. הבורסות למסחר משני, ובראשן SecondMarket ו-SharePost, היוו כר נוח לעובדים ועובדים לשעבר למכור את המניות שקיבלו מהחברות בהן עבדו וכך לעשות רווח נאה במיוחד - כל עוד החברות עדיין פרטיות ואינן נסחרות.

הנפקתה הקרובה של פייסבוק והפיכתה לחברה ציבורית צפויה לגרוע מהפופולריות של הבורסות המשניות, שבשנה החולפת איבדו לשוק הציבורי שישה מהכוכבים הבולטים שלהן. הנפקתן של זינגה, לינקדאין, גרופון ופנדורה, לצד מכירתה של סקייפ למיקרוסופט, סתמה את הגולל על מי שנמנו על עשר החברות שמשכו את מרב תשומת הלב בבורסות המשניות, ובעיקר בזו של SecondMarket.

הבורסה המשנית, בניהולו של בארי סילברט, רשמה היקף מסחר של מיליארד דולר מאז 2008, כש-55% ממנו נרשמה רק ב-2011. תחום המדיה החברתית והאינטרנט הצרכני היווה את עיקר המסחר בשנה החולפת (61.4%) וניפק היקף מסחר של 343.1 מיליון דולר. אך בעוד שזינגה וחברותיה היו שחקניות המשנה, פייסבוק תפקדה בתור השחקנית המובילה למשך תקופה ארוכה.

על-פי הערכות, הרשת החברתית היוותה 30% מהיקף המסחר הכולל ב-SecondMarket. יתרה מזאת, מספר העוקבים בבורסה המשנית אחר פעילות המסחר של פייסבוק עומד על 15,281 איש, כשאחרי טוויטר, הניצבת במקום השני, עוקבים כמחצית בלבד (7,981 איש).

בינתיים, הסוחרים בבורסות המשניות מנצלים כל רגע אפשרי. ביום חמישי האחרון דיווחה SharePost על מסחר נוסף במניות פייסבוק, שהעניק לה שווי של 100 מיליארד דולר. על-פי הדיווח, 100 אלף מניות של הרשת החברתית נמכרו במחיר של 40 דולר למניה - לעומת מחיר של 34 דולר למניה ב-24 בינואר.

האנס סווילדן, מייסד חברת ההשקעות Industry Ventures, שסוחרת במניות משניות של חברות פרטיות בהיקף של 1.1 מיליארד דולר, אמר ל-CNN Money כי "אין ספק שברגע שפייסבוק תהפוך לציבורית, ייווצר חור של ממש בשוק המשני".

בכנס שבו השתתף בימים האחרונים הגיב סילברט מ-SecondMarket על הסיטואציה החדשה ואמר כי "פייסבוק ללא ספק שמה אותנו על המפה אבל אנחנו מוכנים לחלוטין למלא את החלל הזה. אנחנו מגייסים עובדים ויש לנו הון רב בקופה".

מי שאמור למלא את החלל הן חברות אינטרנט וטכנולוגיה חמות כמו Dropbox, שמציעה שירות נוח מבוסס ענן לאחסון מסמכים וקבצים אחרים, לצד חברת Square, שהקים יו"ר טוויטר ג'ק דורסי ומאפשרת ביצוע תשלומים סלולריים. הבעיה, מציינים בתעשייה, שחברות אלה צעירות מדי כדי שיהיו להן מאות עובדים עם מניות למכירה.