הצעת חוק: חברות שגיבשו הסדר חוב לא יוכלו לחלק דיבידנד

על פי ההצעה של ח"כ חיים כץ, שתוגש ככל הנראה מחר לוועדת שערים לענייני חקיקה, חברה המבצעת הסדרי חוב לא תוכל לחלק דיבידנד עד לפריעת כל החובות

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ, לא נח: אחרי שהגיש הצעה שנויה במחלוקת להורדת תקרת דמי הניהול, הוא שם על הכוונת את הסדרי החוב של הטייקונים. ל"גלובס" נודע כי כץ מתכוון להגיש מחר (ב') לוועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק שלפיה חברה ציבורית המבצעת הסדרי חוב, לרבות "תספורת", לא תוכל לחלק דיבידנד עד לפריעת כל החובות.

יו"ר ועדת הכנסת, יריב לוין (ליכוד) אישר לכץ הליך חקיקה מזורז ונתן לו פטור מחובת ההמתנה המקובלת של 45 יום.

הצעתו של כץ אינה חדשה. כבר לפני שנתיים, בעקבות גל של הסדרי חוב, הוא הגיש הצעה לתיקון סעיף 307 בחוק החברות. כך נכתב בהצעה אז: "חברה, שבעקבות הסדר חוב עם מחזיק אג"ח שלה, שינתה תנאים באג"ח או הנפיקה אג"ח חדשה, לא תחליט על חלוקת דיבידנד אלא לאחר פירעון האג"ח". עם זאת, הצעתו לא הגיעה אז לשלבי חקיקה מתקדמים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "באחרונה אנו עדים לתופעה של ניהול הסדרי חוב מול בעלי האג"ח של החברה, וזאת בגלל אי-יכולת לעמוד בתשלום האג''ח. כיום, ישנן מעל 100 חברות שבסבירות גבוהה יפעלו לכפות על מחזיקי אג"ח שלהן הסדר, צעד העלול לגרום נזק אדיר ובלתי הפיך לכספי קרנות הפנסיה וקופות הגמל של ציבור החוסכים בישראל, אשר אינם זוכים להגנה ראויה מקופות הגמל וחברות הביטוח על כספיהם... גם לחברות שיכולות לשלם את החוב, עדיף לבעלי השליטה בהן מבחינה כלכלית 'לכפות' הסדר חוב".

נזכיר שרק באחרונה היו שלושה "טייקונים" מעורבים בהסדרי חוב: אילן בן דב בחברת טאו, יוסי מימן באמפל ויצחק תשובה בדלק נדל''ן.