האוצר שוקל להקים ועדה לבחינת דמי הניהול

במשרד האוצר סבורים שוועדה תוכל למנוע הפחתה דרסטית בדמי הניהול ובמקביל למנוע עימות עם ח"כ חיים כץ ■ הדרישה של ח"כ חיים כץ: להוריד את תקרת דמי הניהול בקופות הגמל מ-2% ל-0.7% ■ באוצר מכחישים: "לא מתוכננת לקום ועדה"

במשרד האוצר שוקלים את האפשרות להקים ועדה לצורך קביעת שיעור תקרת דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני, וזאת כמענה לדרישתו של ח"כ חיים כץ להוריד את תקרת דמי הניהול בקופות הגמל מ-2% ל-0.7% וכוונתו להגיש הצעת חוק בנושא. בין יוזמי המהלך סגן שר האוצר, ח"כ איציק כהן. נציין כי גורמים בשוק ההון, שאינם נמנים עם מנהלי החיסכון הפנסיוני, מנסים לקדם הקמת ועדה כזאת זה זמן. ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לא מתוכננת לקום ועדה".

אגף שוק ההון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, כבר הציג לפני שנה וחצי תוכנית להפחתת תקרת דמי הניהול בקופות הגמל ובביטוחי מנהלים. תחת הכותרת "תוכנית להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני", הציע האוצר להפחית את תקרת דמי הניהול (כיום 2%) בשני שלבים: ל-1.5% מהצבירה בשנת 2012 ובשנת 2015 ל-1.2% מהצבירה פלוס 5% מההפקדות השוטפות. עם זאת, האוצר התמהמה בביצוע התוכנית, גרר רגליים וטרם הגיש את התוכנית לאישור הכנסת.

חוששים מהתנגדות

לדעת שריג, הפחתה חדה מדי בדמי הניהול, כפי שמציע כץ, תהיה "צעד חפוז ודרסטי". בכנס הרצליה בשבוע שעבר אמר שריג כי "תקרת דמי ניהול נמוכה מדי תפגע בחוסכים הקטנים והחלשים שלא יוכלו לקבל שירות ותגרום להתמוטטות גופים מנהלים". כעת חוששים באוצר כי הגשת הצעה להפחית את דמי הניהול ל-1.2% בשנת 2015 תיתקל בהתנגדות חריפה בכנסת ותביא להחלטה להפחית את דמי הניהול באופן משמעותי יותר ובלוח זמנים קצר יותר, ברוח הצעתו של כץ. כל זאת במיוחד לאור התחושה במערכת הפוליטית שזוהי שנת בחירות.

עם זאת, באוצר חוששים מאוד מעימות עם כץ, שבהזדמנויות קודמות כופף את ידי אנשי המשרד, למשל בהעלאת גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 64. לכן סבורים שם כי הקמת ועדה, שתבחן את המצב ביסודיות ותגיע להחלטה מוסכמת, עשויה להיות פתרון לבעיה. על פי הערכות, באוצר למדו הפעם לקח מהכישלון בהצבעה על גיל הפרישה לנשים ומנסים לגבש בסיוע משרד ראש הממשלה קואליציה שתמנע אימוץ הצעתו של כץ.

ניגוד העניינים של יועץ האוצר

משרד האוצר החל להעסיק יועץ אסטרטגי הנמצא בניגוד עניינים חריף, בין היתר בנושא דמי הניהול. מדובר ביועץ התקשורת מוטי שרף, שנחשב אחד מיועצי התקשורת המובילים בישראל ויש לו עשרות לקוחות מהמגזר העסקי. שרף נבחר לפני כמה שבועות לתת ייעוץ אסטרטגי למשרד האוצר ולשר האוצר יובל שטייניץ בנושאים כמו הערכות למיתון, תגובה לדוח המבקר והטיפול במחאה החברתית, כמו גם בעניינים שוטפים נוספים.

עם לקוחותיו של שרף נמנים בית ההשקעות פסגות, מנהל קופות הגמל הגדול בישראל. כמו כן מייצג שרף את איגוד קופות הגמל, המאגד את רוב מנהלי קופות הגמל בישראל. האיגוד מתנגד בחריפות להפחתת דמי הניהול והציג עמדתו זו בפומבי, באמצעות משרד שרף שמדברר אותו, פעמים רבות.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אין שום בעיית ניגוד עניינים. חברת שרף תקשורת אינה מעניקה שירותי ייעוץ למשרד האוצר בתחומי שוק ההון, וגם לא תידרש לכך בעתיד".

דמי ניהול בשוק הגמל
 דמי ניהול בשוק הגמל