המעיל של משה קצב

למה השב"ס נוהג במשה קצב לפנים משורת הדין, למרות שהדין לגביו היה כה חמור?

כבר כמה פעמים קיבל משה קצב מבקרים כשהוא מופיע בפניהם בצורה שונה מזו של האסירים האחרים. בעוד שכולם מחויבים בעת ביקורים לעטות עליהם את בגדי האסיר - מכנסיים, חולצה, כל הגרדרובה - הרי שקצב מופיע עם מה שקרוי "מעיל אסירים", שלא כל-כך ברור מהו ומה טיבו, אבל בהחלט ברור שהוא אינו חלק מהגרדרובה של האסירים האחרים בשביל ביקורים.

קצב הסכים

ועוד מציגים את המעיל כפשרה שקצב "הסכים" לה. הואיל להסכים, אני מניח. השימוש במילה זו אומר ששירות בתי הסוהר הוא שהעלה את הצעת ה"פשרה", לאחר שקצב סירב בכל לשון של סירוב להופיע בפני מבקרים כשהוא לבוש כמו שאר האסירים.

למה שירות בתי הסוהר החליט שלקצב מגיע את מה שנאסר על השאר? זה לא יכול להיות בגלל שהוא הורשע בעבירה קלת ערך (אם כי לגופו של עניין, כלומר לגופם של בגדים, טיב העבירה אינו רלוונטי). כידוע, העבירה בה הורשע מי שהיה פעם נשיא - אונס (ועבירות חמורות נוספות) - היא מהחמורות בספר החוקים, ובכלל בהתנהגות האנושית.

מתי ואיפה ומי החליטו אצלנו שזה מעשה לא כל-כך חמור, עד שאפשר להקל עם מי שמבצע אותו? כאשר הנטייה אצלנו ובכל העולם היא הפוכה.

עבריין מיוחד ומיוחס

אז שוב: למה בקצב נוהגים לפנים משורת הדין, לאחר שהדין לגביו היה כה חמור? קרוב לוודאי שזהב בגלל ה"מעמד". נשיא לשעבר. כנראה שבשביל אנשים בשירות בתי הסוהר, קצב הוא עבריין "מיוחד", ולכן מיוחס.

רק כך אפשר להבין את פרשת המעיל; כמו גם את הכניעה לרצונו של קצב להושיבו באגף התורני של מעשיהו, למרות שהוא אינו עונה על הקריטריונים הדרושים לקבלה לאגף נחשק זה (לא בגלל התורה, כמובן, אלא בגלל הטבות).

ככה ייעשה לאיש שמישהו רוצה ביקרו. אבל מי? כי בלי איזה בכיר, או בכירים, שעובדים בשביל קצב, היחס המועדף לא היה ניתן. מי זה יכול להיות? הכי הגיוני שמדובר בש"ס, שאסיריה זכו גם הם להטבות בזכות הפטרונים שלהם. ואולי יש עוד אנשי ציבור שבחשו בקלחת הזאת?

מעילים לכל האסירים

המדינה אמורה לחנך את אזרחיה שאין כל הבדל בין אונס שביצע אדם בעל מעמד לבין אונס המבוצע על-ידי אחד האדם. אדרבא, אם כבר, אז בית המשפט שהרשיע את קצב אמר במפורש כי פשעו חמור במיוחד דווקא בגלל כהונתו הרמה. העדפת קצב על-ידי שירות בתי הסוהר מהווה זילות של פסק הדין שניתן בשתי ערכאות.

מי עושה זאת, לכל הרוחות? לא מגיע לציבור לדעת? ולמה כולם שותקים? איפה בג"ץ המתבקש נגד ההעדפות המנוגדות ללשון החוק ולרוחו, ובוודאי לפסק הדין? איפה המפלגה, הפוליטיקאי, השר לביטחון פנים, מישהו - שיעשה משהו למען השוויון בפני החוק, וגם בפני שירות בתי הסוהר (או לחילופין, שיאפשרו לכל האסירים ללבוש מעיל בנוכחות מבקריהם).