בועז הירש מונה למנכ"ל שירות התעסוקה

"רוח של שינוי בשירות התעסוקה" - זה מה שעומד, לדעת בכירים במשרד התמ"ת, מאחורי הבחירה בבועז הירש, סמנכ"ל וראש מינהל סחר חוץ במשרד, לתפקיד

"רוח של שינוי בשירות התעסוקה" - זה מה שעומד, לדעת בכירים במשרד התמ"ת, מאחורי הבחירה בבועז הירש, סמנכ"ל וראש מינהל סחר חוץ במשרד, לתפקיד מנכ"ל שירות התעסוקה. הירש יחליף בתחילת מארס את יוסי פרחי, שנחשב מקורבו של שר הפנים, אלי ישי, בעת שהאחרון שימש שר התמ"ת.

לישי ולפרחי היתה אג'נדה ברורה, לסגור את תוכנית ויסקונסין ולהילחם בתוכניות תעסוקה אחרות שמופעלות בשיטת מיקור חוץ. מחליפו של ישי בתפקיד, בנימין בן אליעזר, ראה בתוכניות הפרטיות בשורה של ממש, והפגין זלזול בשירות התעסוקה עצמו.

גם השר הנוכחי, שלום שמחון, ממשיך בדרכו של בן אליעזר, ובימים האחרונים הוא מוביל תוכנית לפתיחת 22 מרכזי תעסוקה לבני מיעוטים ולחרדים, שאותם יפעילו גופים חיצוניים. פרחי היה הגורם היחיד שנותר עד כה על כסאו מבין המתנגדים למיקור החוץ בתחום התעסוקה, ואף לא היסס להתעמת עם השר הממונה עליו, במהלך ישיבה של ועדת הכספים. שמחון רמז מנגד, כי לולא פרחי היה צפוי לסיים את תפקידו, הוא היה מפטר אותו.

לא במקרה

למעשה, בראשונה זה ארבע שנים, הנהלת שירות התעסוקה תחדל מלהוות אופוזיציה לתוכניות ההפרטה השונות. האם לכך מתכוונים במשרד התמ"ת, כשהם מדברים על "רוח חדשה"?

רמז לדברים, אפשר למצוא בדברי הברכה שפרסם השר שמחון לרגל הבחירה בהירש, כשאמר: "משרד התמ"ת בראשותי, יפעל בשיתוף פעולה מלא עם שירות התעסוקה ויחידות ייזום וביצוע נוספות במשרד, על מנת להבטיח את טובת דורשי העבודה ולספק את הצרכים והדרישות של שוק התעסוקה בישראל, בדגש על שילוב אוכלוסיות מיעוטים, חרדים ובעלי מוגבלויות".

ספק אם האזכור של "יחידות ייזום וביצוע נוספות", או זה של האוכלוסיות המיוחדות (שיופנו בקרוב לאותם מרכזים חוץ ממשלתיים - ש.נ), היה במקרה. שמחון, כך נראה, רוצה להבהיר, מוקדם ככל האפשר, ששירות התעסוקה הוא רק גורם אחד במערך התעסוקתי של משרדו, ובכל מקרה הגורם הזה לא יחבל עוד בתוכניות שלו.

בכיר בתמ"ת דוחה את התיאוריה, שלפיה מינויו של הירש מבשר על העמקת השימוש במיקור חוץ, וטוען למעשה כי ההיפך הוא הנכון. לדבריו, אם בעבר שירות התעסוקה סירב לדבר אפילו על עצם הרעיון של תוכניות חוץ-ממשלתיות, הרי שכעת ייתכן ששירות התעסוקה ישתתף בהן. במילים אחרות, ייתכן כי שירות התעסוקה יקבל לידיו כמה מרכזי תעסוקה במקביל למרכזים שיפעילו הגורמים הפרטיים. בצורה הזאת, אחת ולתמיד, יוכל שירות התעסוקה להוכיח האם אכן הוא יודע לנהל את הדברים טוב יותר מהגורמים הפרטיים, מבחינת האיכות והמחיר גם יחד.

הירש (46), נבחר לתפקיד על ידי ועדת איתור, שבראשה עמד מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי. ל"גלובס" נודע, כי בין המועמדים היו סמנכ"ל שירות התעסוקה יעקב זיגדון, שכבר הפסיד לפני ארבע שנים בהתמודדות מול פרחי; מנהל מחוז ת"א בשירות, פרץ ויזן; מנהל מחוז ירושלים בשירות, נמרוד אלון; וראש האגף להכשרה מקצועית בתמ"ת, שלום בן משה. בין המתמודדים היו גם כמה מנהלים, שניהלו בעבר את המרכזים השונים של תוכנית ויסקונסין, עד שזו נסגרה, ובהם תרצה בר חיים, שניהלה את המרכז בנצרת.

"מקום אחר"

חרף היותו נעדר ניסיון בתחום התעסוקה, במשרד התמ"ת הפליגו היום בשבחו של הירש. "יותר מבעל ניסיון בתחום התעסוקה, חיפשנו למשרה הזאת מנהל שיבוא וינהל את שירות התעסוקה, יצעיד אותו קדימה ויוביל אותו למקום אחר", אמר ל"גלובס" בכיר המקורב לסוגיה. "היו מועמדים אחרים לתפקיד, שלהם ניסיון מרשים יותר מזה של הירש בתחום התעסוקה. חשבנו על הכול, ומצאנו שניסיון בתעסוקה הוא דבר טוב, אבל לא חובה".

הירש שימש ראש מינהל סחר חוץ של משרד התמ"ת ב-6 השנים האחרונות, ולפני כן מילא במינהל תפקידים אחרים. "במשך שנות כהונתו, הוא הפך את המינהל לסיירת מטכ"ל מבחינת היקף ויעילות הפעילות בו", אמר היום בכיר במשרד התמ"ת. "אם בשנים האחרונות היקפי הסחר והייצוא של מדינת ישראל גדלו - אפשר בהחלט לייחס חלק נכבד מהנתונים לפעילות של מינהל סחר חוץ. אולי לא הכול זה בגלל משרד התמ"ת, אבל בכל זאת, אי אפשר לשלול ממנו את הקרדיט". גם גורם שנחשב לאחד מגדולי המתנגדים למיקור החוץ בתחום התעסוקה, אמר היום ל"גלובס" כי מדובר במינוי ראוי ובאיש ראוי לכל הדעות.