"החברה לישראל נראית כמו כיל עם דברים קטנים לידה"

חאבייר גרסייה, שעומד בראש power IC, זרוע האנרגיה של החברה לישראל: "אני רוצה להיות יצרן מזומנים באותה רמה כמו כיל"

"בעוד 5 שנים, אני רוצה להיות יצרן מזומנים לחברה לישראל באותה רמה כמו כיל, ואני יודע שכיל מאוד רווחית". כך מצהיר חאבייר גרסייה, מנכ"ל חברת IC power, זרוע האנרגיה של החברה לישראל, הפעילה בעיקר במדינות אמריקה הלטינית.

בהתחשב בכך שב-2010 ייצרה כיל תזרים בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר, אשר חלקו של חברה לישראל בו עמד על כ-800 מיליון דולר, מדובר ביעד שאפתני מאוד. אבל אולי צריך להתייחס פחות למספרים המדויקים שמשתמעים מההצהרה שלו, ויותר לשאיפה להפוך את פעילות ייצור החשמל של החברה לישראל למשמעותית. "היום החברה לישראל נראית כמו כיל ועוד הרבה דברים קטנים לידה, ואני רוצה להגיע למצב שעוד מספר שנים IC Power תהיה זרוע משמעותית בחברה לישראל", אומר גרסיה.

באמצע 2007 רכשה החברה לישראל את פורטפוליו הנכסים של globelq באמריקה הלטינית תמורת 543 מיליון דולר, וזה כלל תשע חברות העוסקות בייצור ומכירת חשמל בשמונה מדינות שונות באזור. בהמשך היא מיזגה את החברה, שזכתה לשם אינקיה, לתוך פעילות IC Power. גרסיה עצמו עבד כמנהל פיתוח עסקי בחברה הנרכשת, ובחברה לישראל זיהו את הפוטנציאל שלו די מהר, ומינו אותו לתפקיד מנכ"ל פעילות IC Power כולה. פעילות זו כוללת גם את תחנת הכוח OPC שמוקמת בימים אלה במישור רותם בנגב.

נכון להיום יכולת הייצור של IC power עומדת על 2,937 מגה-וואט, ואת תשעת החודשים הראשונים של 2011 היא סיימה עם הכנסות של 399 מיליון דולר, EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) של 131 מיליון דולר, ורווח נקי של 37 מיליון דולר. מאז שרכשה החברה לישראל את פורטפוליו הנכסים היא השקיעה בפרויקטים חדשים לא פחות מ-2.1 מיליארד דולר, וההשקעות הגדולות שהיא ביצעה בפעילות זו צפויים להתחיל להניב פירות בחצי השני של ה2012.

סביבה רגולטורית תומכת

זה המועד שבו אמורה תחנת הכוח במחזור משולב, הנמצאת בשלבי בנייה אחרונים באתר Kallpa, להתחיל ולפעול, מי שיעלה את היקף ייצור החשמל בה לרמה של 860 מגה-וואט. וזאת, כמעט ללא עלויות תפעוליות נוספות, שכן היא מנצלת את הגזים החמים הנפלטים משלוש הטורבינות הקיימות לשם הנעת טורבינה נוספת. תחנת הכוח שבמישור רותם, שאמורה להתחיל לפעול בעוד כשנה, תייצר 440 מגה-וואט, ואף היא צפויה להגדיל באופן משמעותי את היקף הפעילות. וכשמחברים לכך פרויקטים נוספים שמתכננת החברה וכניסה למדינות חדשות, אפשר להתחיל לראות את החזון של גרסייה מתרומם.

נכון להיום 59% מיכולת ייצור החשמל של IC POWER היא בפרו. למה התמקדתם דווקא בה?

"ניר (גלעד, מנכ"ל החברה לישראל ויו"ר IC Power, ר' ש') נתן לנו הוראה לגדול והשוק הכי טוב היה בפרו. זו מדינה ששיעור הצמיחה בה הוא גבוה - ב-2010, לדוגמה, הוא עמד על 9% וב-2011 הוא צפוי לעמוד על 7% - התחרות בה לא גבוהה כמו במדינות אחרות, ויש סביבה רגולטורית תומכת. פנמה, לדוגמה, היא מדינה קטנה עם סיכון דומה לפרו, אבל התחרות בה הרבה יותר גבוהה".

למה אתם לא פועלים בברזיל?

"אנחנו מאוד אוהבים את ברזיל, אבל היא מדינה 'חמה' שנהיה פופולארי להשקיע בה למרות שהתשואה בפרויקטים שם היא נמוכה. ואנחנו משקיעים במדינות שיש בהן כסף, לא בשביל שנהיה בתמונה. בנוסף, בברזיל ניתנת עדיפות לתעשייה המקומית והיא מדינה שפחות פתוחה להשקעות זרות כמו צ'ילה, קולומביה או פרו".

לפני כחודשיים נכנסה IC Power בפעם הראשונה לצ'ילה, לאחר שרכשה את חברת Central Tierra Amarilla הצ'יליאנית. חברה זו המפעילה תחנת כוח המופעלת באמצעות דיזל ומייצרת 155 מגה-וואט, נקלעה לקשיים, ו-IC Power הזרימה לחברה 15 מיליון דולר ונטלה התחייבויות בהיקף של 60 מיליון דולר, וכך השיגה דריסת רגל במדינה המפותחת ביותר ביבשת.

"קשה להקים פעילות חדשה במדינה חדשה, ולגייס מנהל טוב. הרכישה הייתה בשביל להיכנס לצ'ילה כיוון שהפוקוס שלנו מוכוון לגידול שם, לא בגלל שהתחנה עצמה טובה", הוא מסביר.

איך יחסי העבודה עם החברה לישראל?

"It's a no bullshit company", הוא יורה. "לא מבזבזים שם זמן על דיבורים, ואין שם שום פוליטיקה. כשקיבלנו את ההחלטה על הבנייה של Kallpa II ב-2008, הם אישרו את זה בתוך שבוע. עוד לפני שסיימנו את הבנייה של התחנה הזו ראינו שהולך להיות מחסור בגז טבעי, אז החלטנו לבנות את Kallpa III. זה התברר כהחלטה טובה, כיוון שמספר חודשים לאחר מכן הבעלים של השדה הפסיק למכור גז כיוון שהוא התחייב לכל כמות הגז במאגר לטווח ארוך".

הכותב היה אורח החברה לישראל בפרו

ההתרחבות של החברה לישראל בדרום אמריקה

יוני 2007

החברה לישראל רוכשת את פורטפוליו הנכסים של חברת Globeleq בדרום אמריקה מידי קרן השקעות תמורת 543 מיליון דולר

יוני 2009

הפעלת טורבינת גז שנייה באתר Kallpa בפרו בעלות של 90 מיליון דולר

אוקטובר 2009

מוכרת 25.1% מתחנת הכוח בקלפה תמורת 86 מיליון דולר, מחיר המשקף שווי של 300 מיליון דולר לכל הפרויקט

מארס 2010

הפעלת טורבינת גז שלישית באתר Kallpa בעלות של 100 מיליון דולר

אוקטובר 2010

רוכשת 6.8% מהון המניות של Edegel, המייצרת כ-27% מהיקף החשמל בפרו, תמורת 53 מיליון דולר ועלייה להחזקה של 21.15% בחברה

נובמבר 2011

התחלת הקמת תחנות כוח הידרו-אלקטרית בפרו בעלות השקעה של 680 מיליון דולר

דצמבר 2011

רכישת תחנת כוח בצ'ילה המופעלת בדיזל תמורת 75 מיליון דולר

מחצית שנייה של 2012

תחילת הפעלה של תחנת כוח במחזור משולב באתר Kallpa בעלות של 400 מיליון דולר