רשות החשמל מפחיתה דרסטית את תעריפי החשמל הסולארי

בשוק הסולארי העריכו כי התעריפים החדשים יביאו להצפת השוק בסחורה סינית זולה ולא איכותית ■ במסגרת ההחלטה נקבעו תעריפים נמוכים משמעותית בהשוואה ל-2011

רשות החשמל מצליחה להדהים שוב את יצרני החשמל הסולארי; מליאת רשות החשמל החליטה אתמול על הפחתה דראסטית של תעריפי החשמל שיתקבלו מערכות גג חדשות שיתחילו לייצר חשמל במהלך 2012. במסגרת ההחלטה נקבעו תעריפים נמוכים משמעותית - לא רק מהתעריפים לשנת 2011 אלא גם מהתעריפים שהרשות עצמה פרסמה בשלב השימוע שקדם להחלטה.

ההחלטה קובעת כי מתקני-גג למגזר הביתי (בהספק של עד 15 קילו-ואט) שיתחברו לרשות במהלך 2012 יקבלו תעריף של 1.22 שקלים עבור כל קוט"ש חשמל שיפיקו. התעריף ב-2011 עמד על 1.67 שקל לקוט"ש ובשימוע ל-2012 הציעה הרשות 1.34 שקל לקוט"ש.

מתקני-גג לסקטור העסקי (בהספק של עד 50 קילו-ואט) יקבלו לפי ההחלטה 90 אגורות בלבד לקוט"ש לעומת 1.51 שקל ב-2011 ו-1.07 שקל בשימוע. על-פי החלטת וועדת השרים לאנרגיות מתחדשות תוקצה ב-2012 מכסה כוללת של 50 מגוואט למערכות סולאריות על גגות ומכסות נוספות בסך 30 מגוואט כל אחת יוקצו ב-2013 וב-2014. לאחר תום המכסות האלה מתכוונת הממשלה להפסיק את מדיניות הסבסוד של החשמל הסולארי ולפעול על-פי מדיניות חדשה שתהיה מבוססת על המחיר הכלכלי של האנרגיה המתחדשת.

הנימוק העיקרי להפחתת התעריפים הוא ההוזלה הדראסטית שנרשמה בשנתיים האחרונות במחירי הפאנלים הסולאריים לייצור חשמל, כתוצאה מייצור-יתר של פאנלים בסין. בשוק הסולארי העריכו כי התעריפים החדשים יביאו להצפת השוק בסחורה סינית זולה ולא איכותית.

באיגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל הגיבו בזעם על ההחלטה. יו"ר האיגוד איתן פרנס אמר כי "רשות החשמל יצאה למשימת חיסול ענף האנרגיה הירוקה בישראל". והוסיף כי "מדובר בחיסול ממוקד של בקשות של צרכנים שהשקיעו עשרות אלפי שקלים בהכנת תשתיות עבור מערכות הגגות וכעת התברר כי שמו את כספם על קרן הצבי". עוד הוסיף כי "מדובר בכישלון לאומי שהאחראיות לו הן רשות החשמל ומדיניות ממשלת ישראל".

באיגוד תולים כעת תקוות בהצעת חוק פרטית שיזמו ח"כ אמנון כהן מש"ס וח"כ כרמל שאמה-הכהן מהליכוד. הצעת החוק קוראת להרחיב את מליאת רשות החשמל ולהוסיף לה נציגי משרד הגנת הסביבה וארגונים סביבתיים. "שוק החשמל הסולארי על הגגות לקראת חיסול", כך הגיבו היום בשוק יצרני החשמל הסולארי על החלטת מליאת רשות החשמל אתמול לקצץ דראסטית בתעריפים למתקנים חדשים.

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "הרשות שמה במכוון דגש רב במסגרת החלטה זו, על שמירת האינטרס של צרכני החשמל אשר מממנים בתעריף החשמל שלהם את קידום האנרגיה הירוקה והסולרית בפרט. בהתאם, החלטת רשות זו הפנימה את הנתונים העדכניים הנוספים שהצטברו בפניה ביחס להוזלות משמעותיות שחלו גם לאחרונה בעלויות הפנלים ליצור סולרי ואף את המגמה להמשך הוזלות בתחום זה".