"כוכבת" דוח המבקר חוזרת לתפקיד ניהולי ברשות השידור

אילנה רבינוביץ' מונתה לתפקיד מנהלת שירותי מינהל ברדיו ■ רבינוביץ' הוזכרה ב-2004 בדוח חמור של מבקר המדינה, שהביא להדחתו של המנכ"ל דאז יוסף בראל

ועדת המכרזים בראשות יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, בחרה אמש (ב') פה-אחד באילנה רבינוביץ' לתפקיד מנהלת שירותי מינהל ברדיו. על-פי הגדרת תפקידה, רבינוביץ' תהיה אחראית בין היתר על כוח-האדם ביחידה, תכנון ופיקוח תקציבי, הפעלת חברות קבלניות ועוד.

בשנת 2004 מתח מבקר המדינה ביקורת קשה על התנהלותו של מנכ"ל הרשות ג'ו בראל באשר לקידום ולמינוי מקורבים ללא מכרזים, בהם של רבינוביץ', ששימשה עוזרתו האישית למנכ"ל. יצוין כי רבינוביץ' נשואה לזליג רבינוביץ', עוזרו הבכיר של המנכ"ל הנוכחי, יוני בן-מנחם. יודגש, כי בן-מנחם לא השתתף כלל בוועדת המכרזים, בשל חשש לניגוד עניינים.

בדוח מבקר המדינה ממאי 2004 נמתחה ביקורת חריפה ויוצאת דופן על המנכ"ל דאז ג'ו בראל בכל הקשור להתנהלותו בעניינה של רבינוביץ' ובעניינו של בעלה. השניים שימשו בדוח דוגמאות לתופעה שאפיינה את תקופת ניהולו של בראל, שבה קודמו מקורבים שלא כדין ובניגוד להליכים התקינים.

בין היתר תיאר המבקר כיצד זכתה רבינוביץ', אז אילנה זנגלבף, לקידום בדרגה מעבר לתפקידים שמילאה וכן לתוספות שכר חריגות למשרה שמילאה, שהגיעו עד כדי עשרות אחוזים מעבר למותר.

"הבדיקה העלתה", כתב אז המבקר, "כי בשנים 1996-2001 שונה פעמיים מתח הדרגות של משרתה של עובדת ג' (רבינוביץ' - ר"ב), ו-3 פעמים ניתנו לה דרגות אישיות שהיו גבוהות בדרגה אחת מדרגת השיא של משרתה". על רקע הדוח החמור הזה החליטה הממשלה להדיח את בראל מתפקידו.

זמן קצר לאחר ההדחה, מקורבו של בראל, יוני בן-מנחם, ששימש באותם ימים כמנהל קול ישראל, מינה אותה לתפקיד חדש שלא היה קיים עד אז - תקציבאית ראשית של הרדיו. ואולם, סערה ציבורית שקמה סביב המינוי הביאה ליציאתה של רבינוביץ' לחופשה ללא תשלום.

"גלגל חוזר על עצמו"

יצוין כי כשנתיים לפני פרסום דוח המבקר, תקפה היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד חנה מצקביץ', את בראל בעניין המינוי של רבינוביץ' לתפקיד מנהלת שירותי מנהל בערוץ 33 וערוץ המזרח התיכון - וזאת ללא כל מכרז.

בנוסף, מצקביץ' התריעה בפני היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה על מינהל לא תקין ברשות, שכלל את מינויו של גיסה של רבינוביץ', מאיר בר, למנהל המבצעים והפקה של ערוץ 33, וזאת בשכר ותנאים של מנהל חטיבה, וכן על מינויים ללא מכרז של בעלה, זליג רבינוביץ', לסגן מנהל מחלקת הצלמים, ושל חברתה אילנה קלימי למנהלת מדור הגרפיקה.

"עצוב שהגלגל חוזר על עצמו ברשות השידור. בתקופה האחרונה מזכירה רשות השידור בתגובותיה הרשמיות, כי דוח המבקר האחרון שיצא בעניין הרשות הוא 'החמור ביותר בתולדותיה', אבל הם כנראה שוכחים את הדוח החמור של 2004 שהביא להדחת בראל, ובו סיפורים רבים על מינויים לא תקינים של מקורבים של בראל ואילנה רבינוביץ", אמר גורם ברשות.

"אולי המינוי כשר מבחינה חוקית, אבל מריח רע מבחינה ציבורית. דברים מסוג זה יביאו לכך ששני הדוחות של 2004 ושל 2011 יחווירו מול הדוח הבא של המבקר. ההנהלה הנוכחית תישא בתוצאות", הוסיף גורם אחר.

מרשות השידור נמסר בתגובה לידיעה כי "תחומי אחריותה של מנהלת שירותי המינהל שנבחרה הם כפי שהוגדרו במכרז לתפקיד מנהל שירות מינהל שמצורף. מנכ"ל רשות השידור פסל את עצמו ולא השתתף בוועדת המכרזים כדי שלא ייווצר חשש של ניגוד עניינים. כפי שניתן לקרוא בדוח, הגברת רבינוביץ' אינה מבוקרת, ואין כל ביקורת על תפקודה או על התנהלותה".