הולילנד: זה סופו של כל בלון

מה יהיה סופה של הפרשה שכונתה כבר בתחילתה "אחת החמורות שידעה המדינה"?

ביום שני הבא יתייצבו לראשונה הנאשמים בפרשת הולילנד וסנגוריהם הרבים בפני שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, למעמד הקראת כתב האישום בתיק.

אשתקד, כבר בשלב המעצרים כונתה פרשת הולילנד בכלי התקשורת - וגם באולם המעצרים על-ידי נציגי התביעה ועל-ידי השופט אברהם הימן - בכינויים דרמטיים, כגון "אחת מהפרשות החמורות שידעה המדינה מעודה".

הפרומו הרועש שיצרו התקשורת, הפרקליטות ובית המשפט צפוי להביא לכך שהאולם הצר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שבו יתנהל תיק הולילנד, יהיה עמוס בעיתונאים, וכל "פיפס" שייצא ממנו ידווח במהירות לכל בית בישראל.

דווקא בנקודת זמן זו, של פתיחת המשפט, נציין כי פרשת הולילנד אינה הפרשה הפלילית הראשונה שמקבלת "סופרלטיבים" כגון אלה. ניסיון העבר מלמד כי במקרים אחרים, כמו למשל בפרשת המינויים ברשות המסים, בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים ובפרשת עו"ד יעקב וינרוט, לא היה קשר בין הכתרים שקשרה התקשורת וקשרו הפרקליטות והמשטרה לפרשות, לבין האופן (המינורי) שבו הן הסתיימו בבית המשפט.

השאלה המעניינת היא - האם כתב האישום בתיק הולילנד, שכולל 83 עמודים ומפורטים בו 377 עדי תביעה וחומר חקירה של יותר מ-1,000 קלסרים - יסתיים גם הוא בקול ענות חלושה? על כך מוקדם עדיין לענות. אולם, שתי סיבות מרכזיות עשויות להביא לכך שאחריתה של פרשת הולילנד תיראה חיוורת מאוד לעומת תחילתה.

הסיבה הראשונה והמרכזית היא מהימנותו של עד המדינה בפרשה, ש"ד. סוללת הסנגורים המיומנת של הנאשמים הרבים תעשה הכול כדי להוכיח כי ש"ד בדה מלבו חלקים גדולים מגירסתו, שעליה מבוסס כתב האישום כולו.

הטיעונים כי עברו המפוקפק של ש"ד, המניעים המעוותים שמכוחם הוא פועל, ההטבות המפליגות שהוא מקבל מהמדינה תמורת עדותו, והעובדה שהוא בעצמו היה ציר מרכזי, שיזם והפעיל את מנגנון השוחד לכאורה בכל הפרשיות בכתב האישום, מביאים לכך שסיכויי הסנגורים לערער את עדותו הם די טובים.

סיבה נוספת לסיום מינורי של הפרשה היא שכתב האישום שהוגש לבית המשפט נופח בידי הפרקליטות כבלון גדול, והוא וכורך יחדיו 3 פרשיות שונות שכמעט אין קשר ביניהן - פרשיית קידום פרויקט הנדל"ן במתחם הולילנד בירושלים ופרשיות-המשנה העוסקות בחברת הזרע ובחברת תעשיות מלח. הנימוק המהותי לצירוף 3 הפרשיות לכתב אישום אחד הוא יעילות ורצון התביעה להימנע מזימונו של עד המדינה, ש"ד, 3 פעמים נפרדות לדוכן העדים.

תוצר-המשנה שמתקבל - שאולי גם הוא חשוב לפרקליטות - הוא כריכתם של אישים בכירים, כמו ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט; איש העסקים דני דנקנר; ומנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי; למשפט שוחד אחד, על אף שהיה הולם יותר שענייניהם יידונו במשפטים נפרדים.

בבואה של הפרקליטות לבית המשפט בשבוע הבא, כדאי שתזכור את מה שלימדה אותנו הסופרת מרים רות ז"ל בהיותנו ילדים - מהו סופו של כל בלון.