ברננקי: "שוק התעסוקה בארה"ב רחוק מלהיות נורמלי"

ברננקי בנאום בפני הוועידה התקציבית בסנאט: "מטרידה אותי מאד רמת האבטלה הגבוהה לטווח הארוך"

שוק התעסוקה בארה"ב רחוק מלהיות נורמלי למרות הסימנים להתאוששות הכלכלה בארה"ב בשנה האחרונה, ועל המחוקקים במדינה להקטין את הגירעון התקציבי - כך אמר היום (ג') יו"ר הפדרל ריזרב, בן שלום ברננקי, בנאומו בפני הקונגרס האמריקני בדבר כלכלת ארה"ב.

"עדיין יש לנו דרך ארוכה לעבור לפני שנוכל לומר ששוק התעסוקה בארה"ב מתפקד באופן נורמאלי", אמר יו"ר ה'פד' בפני ועידת התקציבים בסנאט. "מטרידה אותי מאד רמת האבטלה הגבוהה לטווח הארוך".

דברים של ברננקי נאמרו למרות דוח התעסוקה המעודד לחודש ינואר, שפורסם בארה"ב בסוף השבוע החולף. הדוח הצביע על יצירה של 243 אלף משרות חדשות בינואר, כאשר רמת האבטלה ירדה ל-8.3% בלבד. זאת, לעומת הצפי בשוק ליצירה של כ-150 אלף משרות חדשות ורמת אבטלה של 8.5%.

למרות שרמת האבטלה בארה"ב ירדה מזה 5 חודשים ברציפות, עדיין מדובר ברמה גבוהה משמעותית מאבטלה בטווח של 5.2% ל-6% - הרמה הנורמלית הדרושה על ידי ה'פד'. בנוסף, דאגתו של ברננקי מהמובטלים לאורך זמן, מוצדקת: שיעור המובטלים שאינם עובדים במשך 27 שבועות ויותר עלה ל-42.9% (מכלל המובטלים) בינואר, לעומת 42.5% מכלל המובטלים בדצמבר 2011.

"בשנתיים וחצי האחרונות, כלכלת ארה"ב השתפרה משמעותית", אמר ברננקי. "למרות שהתנאים אכן השתפרו, קצב ההתאוששות עדיין מייאש - בעיקר מנקודת מבטם של מיליוני מובטלים".

במהלך נאומו התייחס ברננקי בהרחבה למשבר האירופי. "אנחנו בקשר מתמיד עם המוסדות האירופים, ונמשיך לעקוב מקרוב אחר המשבר ההולך ומחמיר וננקוט את כל הצעדים הדרושים להגן על המערכת הפיננסית של ארה"ב".

בהקשר לאינפלציה ברננקי אמר במהלך הנאום כי במהלך כהונתו כנשיא ה'פד' האינפלציה לא העזה לעלות מעל ל-2% בשנה, והוא מתכוון שגם במהלך השנים הקרובות רמת האינפלציה השנתית תישאר ברמה של 2% ואף מתחת לכך, יחד עם זאת ברננקי הדגיש כי בראש מעייניו עומדת ההתאוששות המלאה של שוק העבודה.