פגוט: "ביטחון מרקל בצרפת וסרקוזי - הימור גרמני מסוכן"

האסטרטג הראשי של איילון מזהיר: לאחר הבחירות הקרובות בצרפת עשויה להשתנות המפה הפוליטית - ולטלטל עימה את כלכלת אירופה כולה

האם בסביבות חודש אפריל יחול מפנה בכל הקשור לעמדה הפוליטית של מנהיגי אירופה בדבר הטיפול במשבר החוב? ב-22 באפריל יתקיים הסיבוב הראשון בבחירות בצרפת, אשר לקראתו מפרסם היום (ד') יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, סקירה מיוחדת בדבר השינויים הצפויים ביבשת בעקבותיה.

לדידו של פגוט, הסתמכותה של קנצלרית גרמניה מרקל - המושכת בחוטים ומתווה המדיניות המרכזיות בכל הקשור לפתרונות האפשריים למשבר - על כוחו הפוליטי של נשיא צרפת המכהן, סרקוזי, הינה "הימור גרמני מסוכן", שכן האחרון עלול שלא להיבחר בשנית במהלך השנה - ואילו האג'נדה הכלכלית של מחליפו האפשרי שונה לחלוטין.

"הסקרים המנבאים את תוצאות הבחירות בצרפת אינם מחמיאים בלשון המעטה לנשיא המכהן", כותב פגוט. "סרקוזי מפגר בתוצאות הסיבוב הראשון של הבחירות ב-6.5% אל המתמודד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד וזוכה לתמיכה בשיעור של 24.5% זאת אל מול מתחרהו המרכזי הזוכה לתמיכה בשיעור של 31%".

פגוט מסביר כי גישתו הכלכלית של הולנד שונה לחלוטין מזו של סרקוזי, ולהבדיל מהאחרון - הולנד מתנגד להעלאת גיל הפרישה מ-62 ל-67 בצרפת ואף תומך בהחזרתו לגיל 60 "בניגוד למגמה באירופה". כמו כן, הולנד אינו תומך נלהב כמו סרקוזי בהקמת האיחוד הפיסקאלי הכלל-אירופאי במטרה להגביר הפיקוח על כלכלות אירופה החלשות, ודווקא בעד הנפקת אג"ח כלל-אירופאיות (אירו-בונדס) - מהלך לו מתנגדת מרקל לחלוטין.

"מדובר על עמדות הרחוקות מרחק מזרח ממערב מעמדות מרקל וגרמניה, ואימוץ חלק מרכזי מהן עלול להביא לקרע גדול בגוש האירו ואולי אף לאיים על עתידו במתכונתו הנוכחית", מבהיר פגוט.

פגוט הוסיף וסיכם כי "נוכח פער העמדות הגדול בין הצדדים נראה כי ירח הדבש הפוליטי בין גרמניה לצרפת עלול להסתיים כבר בחודש מאי ולהוות איום לא צפוי על יציבות הכלכלה האירופאית בפרט והשווקים הפיננסים בכלל".