"עד 2020 יגיעו חובות חברת החשמל ל-100 מיליארד שקל"

רו"ח שחר הררי, דירקטור לשעבר ברשות החשמל, מזהיר מהמשך מדיניות גלגול החובות של חברת החשמל: "דירוג אג"ח זבל לא יכול להימשך, כולנו נסבול"

מחר ייערך באתר תחנת הכוח אורות רבין בחדרה טקס חגיגי לציון התקנתם של הסולקנים ותחילת הקמתה של ארובה רביעית. חברת החשמל במשבר. הגז הולך ואוזל, בקיץ צפויות הפסקות חשמל יזומות ותעריפי החשמל עולים אבל למשרד להגנת הסביבה יש סיבה לחגוג. הסולקנים (ראו מסגרת) הם מרכיב חשוב בפרויקט הסביבתי שנועד להפחית פליטות מזהמים מארובות תחנות הכוח בחדרה ובאשקלון. הפרויקט נכפה על החברה. צו אישי של השר להגנת הסביבה קובע כי אם החברה לא תעמוד בלוחות הזמנים יוגשו נגד מנהליה כתבי אישום פליליים.

החברה אמורה לגייס השנה 10 מיליארד שקל מעבר לתקציב, כדי לרכוש את הסולר שיפעיל את תחנות הכוח במקום הגז המצרי. הנהלת החברה התחייבה לבצע קיצוצים כואבים, אך אינה מעזה לגעת בפרויקט הסביבתי. הציוד החדיש והיקר ביותר נרכש עבור התחנות. רק על הסולקנים והארובה הרביעית תוציא החברה מעל חצי מיליארד שקל מתוך 8 מיליארד שקל שהוקצו למימון הפרויקט הסביבתי. הפרויקט הזה מכוסה ע"י תעריף החשמל אבל פרויקטים חיוניים לא פחות של פיתוח אינם מכוסים. האוצר מסרב להזרים אגורה עד לביצוע התייעלות ורפורמה. מעניין מה היה אומר על כך מבקר המדינה.

תקדים אגרקסקו

רו"ח שחר הררי, כיום יועץ עצמאי לחברות במשק האנרגיה, עוקב אחרי המציאות הזו מאז שכיהן כדירקטור ברשות החשמל. הוא צפה בדאגה כיצד חובות החברה תופחים מ-30-40 מיליארד שקל בעשור הקודם לכ-64 מיליארד כיום (ראו תרשים) - וזה עוד לפני הגיוס בסך 5 מיליארד שקל שמתוכנן השנה. להערכתו, בקצב ההתנהלות הנוכחי, עשוי הר החובות של החברה להגיע לרף של 100 מיליארד שקל לפני סיום העשור. כמו רבים בשוק ההון גם הררי סבור שלתקדים אגרקסקו יהיו השלכות על היחס לחוב החברה, בעיקר מצד מלווים זרים.

"הממשלה לא נערכת לשירות החוב של החברה", קובע הררי, "הוא אינו נכלל בדיווחי האוצר. האוצר לא כולל בנתונים שלו על החוב הממשלתי את החוב הציבורי התופח של החברה. הגירעון הממשלתי ל-2011 לא כלל את הגידול בגירעונות החברה".

- אבל במשבר הגז האחרון האוצר בנה פתרון פיננסי שאמור לאפשר לחברה לצלוח את המשבר.

"מעבר לבעיות הגז המוכרות לכולנו, החברה חייבת להתמודד מיידית עם פערים הולכים וגדלים בתחום התשתיות ולבצע תוכנית פיתוח עצומה. למשל, תחנות הכוח הפחמיות בחדרה, שהגיעו לגיל 30, חייבות לעבור בהקדם שדרוג או החלפה. או פרויקט D המפורסם, פרויקט קריטי שביצועו נדחה בכל שנה מחדש - כבר 12 שנה. מה קורה בתחום ההולכה, המסירה והחלוקה? יש תוכנית פיתוח עדכנית? התשובה שלילית. החברה מוכנה להשקעות הנדרשות לחיבור תחנות הכוח החדשות שלה ושל יצרני חשמל פרטיים? ללא השקעות מיידיות בהולכה, רוב ההשקעות הפרטיות במשק החשמל ירדו לטמיון. אני שומע מומחים שמציעים מחזורי חובות נוספים אבל אף אחד לא מדבר על תוכנית ממשלתית לצמצום החוב".

- מה יקרה בהיעדר פתרון?

"המצב שלפיו החברה מגייסת אג"ח דולרי במח"מ ארוך בריבית שנתית של מעל 9% בעוד החשב הכללי באוצר מגייס רק ב-4% - לא יכול להימשך. הציבור מתחיל להפנים שעלויות המימון החריגות האלה מגולגלות בסופו של דבר עליו, בתוך בסיס התעריף. לדעתי ניווכח כבר בתחילת 2013 שלהנהלת החברה יהיה קשה מאוד להמשיך למחזר ולגלגל עוד הלוואות ואג"ח, ללא קבלת ערבויות מהחשב הכללי וללא העלאה, גם אם הדרגתית, של 35%-40% בתעריף החשמל. ללא צעדים כאלה אין לחברת החשמל יכולת להמשיך ולספק שירות חיוני למשק וקיים חשש אמיתי לאמינות אספקת החשמל".

- אז מה הפתרון?

"על הממשלה להקים ועדת מומחים חיצוניים מהסקטור העסקי שתמליץ לה על תוכנית פיתוח והשקעות רב שנתית בראייה של משק החשמל כולו. הוועדה תבחן דרכים להקטנת החובות. מצב שבו החברה הממשלתית הגדולה במשק נמצאת בדירוג אשראי שמשקף דירוג של אג"ח זבל אינו יכול להימשך וכולנו נסבול מכך".

מי צריך ארובה רביעית

שלוש ארובות הבטון המפורסמות של תחנת הכוח בחדרה יזכו בקרוב לתוספת של חברה רביעית, בגובה 250 מטר. הארובה תאכלס את הסולקנים (FGD), מתקנים להפחתת שיעור תחמוצות הגופרית הנפלטות בתהליך שריפת הפחם. התחמוצות האלה אחראיות לאובך צהוב ולגשם חומצי. בישראל יש מומחים הטוענים כי החשש מפני גשם חומצי הוא מופרז - לראיה, לא זכור לנו אירוע גשם חומצי משמעותי אחד שגרמה התחנה מאז החלה לפעול בראשית שנות ה-80. גם לפתרון של הקמת ארובה יש לא מעט מבקרים. ב-2008 חשף "גלובס" חוות דעת פנימיות בתוך חברת החשמל שקבעו כי יש פתרונות חדשים עדיפים וכי בניית ארובה היא פתרון מיושן. בחברת החשמל דחו השבוע את הטענות וקבעו כי כל החלופות נבדקו בשעתו על ידי חברת ייעוץ אמריקנית שהמליצה חד משמעית על הקמת הארובה. בעתיד מבטיחים בחברת החשמל להרוס את אחת משלוש הארובות הישנות של חדרה, אולי כסוג של פיצוי.

חברת חשמל
 חברת חשמל