אימפריית הרכב לובינסקי מכרה אשתקד ב-2.2 מיליארד ש'

הרווח הנקי מעסקי הרכב של קבוצת דוד לובינסקי שבבעלות משפחת מנור עמד אשתקד על כ-40 מיליון שקל, ירידה של יותר מ-60% לעומת הרווח ב-2010

בשבועות האחרונים נרקמת אחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות בישראל: משפחת מנור שכרה את משרד האדריכלים תשבי לתכנון פרויקט ענק, שיכלול בנייני משרדים, מסחר ומגורים (מעל 500 יחידות דיור) במתחם פיג'ו-סיטרואן בבני-ברק, הנמצא בבעלותה.

מדובר בעסקה שנסגרה לפני שנתיים ויישומה אמור להתבצע בשלבים, כשהמשפחה תישאר הבעלים של חלק מהפרויקט. את הקרקע, בשטח של כ-40 דונם, תפנה קבוצת דוד לובינסקי, שבבעלות המשפחה, עם השלמת המבנה החדש לעסקי הרכב שלה - מוסך ראשי, אולם תצוגה ומחסנים - שמוקם במתחם שורק הסמוך לראשל"צ.

העומד בראש קבוצת לובינסקי, יצחק מנור, מקפיד להתבטא אך ורק בענייני עסקי הרכב שלה, ונמנע מלהתראיין אודות יתר עסקי המשפחה. וכאלה יש לא מעטים. בראש רשימת העסקים הללו עומדת החזקה של 13.3% במניות אי.די.בי כחלק מגרעין השליטה בקונצרן, אותו מוביל נוחי דנקנר ושבו שותפה גם משפחת לבנת. בימים אלה מנהלת משפחת לבנת מו"מ לרכישת השליטה במונופול המלט נשר, מידי כלל תעשיות. עסקה, שאם תחתם, תוציא אותה מגרעין השליטה באי.די.בי.

משפחת מנור דווקא הייתה שמחה להישאר עם אי.די.בי, אך ייתכן שגם היא תיאלץ להיפרד מהשקעתה בקונצרן הגדול לאחר תשע שנות שותפות. באוגוסט 2011 החליט המפקח על הבנקים כי על המשפחה לבחור אם לרדת בהחזקה באי.די.בי או למכור את החזקותיה בבנק אגוד, בו היא מחזיקה 23% (בשותפות עם משפחת זכאי). זאת, מכיוון שלא ניתן להחזיק הן בבנק והן בחברת ביטוח המנהלת נכסים פנסיוניים, ואי.די.בי מחזיקה בכלל ביטוח. את החלטה נדרשת המשפחה לקבל עד אוגוסט השנה.

מנור אולי בנה על כך שאי.די.בי תמכור את כלל ביטוח, אבל זה לא קרה. בינתיים, בנק ישראל דרש ממנור להתפטר מדירקטוריון הבנק ולהעביר את מניותיו לנאמן, ומנור עזב את הדירקטוריון לאחר 18 שנים ומינה במקומו את מקורבו, יצחק זיסמן. בנוסף, על מנור לדווח לבנק ישראל מדי שלושה חודשים אודות התקדמות המכירה.

מהמעברה לתואר של כבוד בצרפת

הסיפור של יצחק מנור בן ה-71 מתחיל בעיראק, שם נולד. בגיל 10 עלה עם משפחתו לישראל היישר למעברת חירייה ליד לצומת מסובים, שבה לא היו אפילו מים זורמים. בהמשך עברה המשפחה לרמת גן, ובגיל 13 התחיל מנור לעבוד בחברה למכונות תפירה בתל אביב ובערב למד חשמל בביה"ס מקס פיין. לאחר שירות צבאי בחיל האוויר חזר מנור לאותו מקום עבודה, שם החליטו לשלוח אותו ללימודים בגרמניה.

מנור חזר לישראל עם ידע רב בתחום מכונות תפירה, אבל הקריירה שלו קיבלה תפנית דרמטית כשפגש במסיבה את רות, בתו של יבואן הרכב דוד לובינסקי. השניים התחתנו ונולדו להם ארבעה ילדים. לובינסקי, שנפטר בשנת 1998, לא עשה הנחות לחתנו הצעיר, ומנור התחיל את דרכו באימפריית הרכב מלמטה, כמנהל מוסך פיג'ו וסיטרואן בת"א. הוא התקדם ופיתח את סוכנות הרכב ואת יתר עסקי המשפחה, והגדיל את היקפם בהרבה.

כמי שהשפות ערבית, אנגלית וגרמנית שגורות בפיו, השתלט מנור גם על השפה הצרפתית והצליח לפתח קשר חם עם יצרניות פיג'ו וסיטרואן בצרפת. משפחת מנור מחזיקה בנתינות צרפתית בעקבות קשרי המסחר ההדוקים הללו, ויצחק מנור אף זכה במשך השנים באותות כבוד שונים מצרפת.

כיום חברת דוד לובינסקי מעסיקה כ-700 עובדים ומפעילה 16 נקודות מכירת רכב ו-40 מוסכי שירות. בנוסף היא פועלת באמצעות מספר חברות בנות: פריים ליס, המבצעת עסקאות ליסינג; לוביט, העוסקת בביטוח רכב; עודית, העוסקת במתן אשראי לרכישת רכב; לובינסקי טרייד, המבצעת עסקאות טרייד אין; מוטוספורט, יבואנית טרקטורונים, קטנועים ואופנועי שטח; טלרון, יבואנית מצברים ו-IMC, העוסקת ביציקות אלומיניום לתעשיית הרכב.

עד שנת 2007 התחלקו מניות יבואנית הרכב באופן שווה בין שתי בנותיו של לובינסקי: רות מנור ודרורה זכאי. אך אז רכש מנור את חלקה של משפחת זכאי, לפי שווי חברה של 300-350 מיליון שקל.

על פי ההערכות, כיום שווה יבואנית הרכב - שחלקה בשוק המקומי עומד על 7% - כפול מהסכום הזה. נתונים שהגיעו לידי "גלובס" ונחשפים כאן לראשונה, תומכים בכך, אם משווים אותם לאלו של יבואנית רכב אחרת, קרסו (יבואנית רכבי "רנו" ו"ניסאן"), שהונפקה אשתקד בבורסה בת"א, ונסחרת כיום לפי שווי של כ-800 מיליון שקל.

את שנת 2011 סיימה דוד לובינסקי עם מכירה של 15,681 כלי רכב, שהזניקו את הכנסותיה מפעילות זו ל-2.2 מיליארד שקל - גידול של כ-30% לעומת 2010. באותה שנה מכרה קרסו 19,069 מכוניות ועל פי הכנסותיה המדווחות בחודשים ינואר-ספטמבר, היא צפויה לסיים את 2011 עם מחזור של מעל 2.5 מיליארד שקל.

הרווח הנקי של דוד לובינסקי מפעילותה בתחום הרכב עמד אשתקד, ככל הידוע, על כ-40 מיליון שקל - ירידה של יותר מ-60% לעומת הרווח ב-2010 שהסתכם בכ-110 מיליון שקל (שנה שהסתיימה בקרסו עם רווח נקי של 98 מיליון שקל).

שורת הרווח הנקי בלובינסקי הושפעה לרעה ב-2011 מהנחות שניתנו לחברות ליסינג, מבצעי מכירות, ועלייה של 4.2% בשער האירו. ככלל, שיעורי הרווח הגדולים יותר בשוק הרכב נמצאים בפלח של רכבי היוקרה, אליו לובינסקי כלל אינה פונה כיום.

משקיעים בנדל"ן באירופה

למשפחת מנור יש כאמור גם השקעות נוספות. כך, בשנת 2010 רכשה המשפחה 27.25% מחברת הנדל"ן צמח המרמן תמורת 29 מיליון שקל לפי שווי חברה של 107 מיליון שקל. חיים פייגלין, שותף בחברה, המכהן בתפקיד מנכ"ל, מרוצה מהשותפות הזו. "קבוצת מנור ביצעה לחברה בדיקת נאותות כה יסודית, שאפילו אני למדתי עוד על החברה", הוא אומר ל"גלובס". "אנו עובדים עמם בהרמוניה ומרוצים מהשת"פ שנעשה באווירה עסקית ועניינית".

שנה קודם לכן רכשה לובינסקי את מתחם מעין שורק מידי חברת סמל"ת, יבואנית פיאט ואלפא רומיאו. הסכום המדויק של הרכישה לא פורסם, אך על פי הערכות היא שילמה עבור 46 דונם כ-110 מיליון שקל.

מלבד הקרקעות בבני ברק ובמעין שורק, מחזיקה משפחת מנור בעוד שלוש חלקות קרקע משמעותיות בפתח תקווה ובצורן. בצומת הרחובות רבין וז'בוטינסקי בפתח תקווה מתכננת החברה להקים מגדל בן 25 קומות עם אולם תצוגה למטה.

המשפחה משקיעה בנדל"ן מניב גם בחו"ל, ויש לה נכסים בהולנד, גיאורגיה, הונגריה ובלגיה. בנוסף, היא משקיעה בקרנות שונות שמשקיעות בנדל"ן בחו"ל ובסך הכול היקף פעילות זה מוערך בכמה עשרות מיליוני אירו.

מנור
 מנור

קרסו
 קרסו