דרגי: "הבנק האירופי לא הסכים ל'תספורת' על החוב היווני"

(עדכון) - הריבית בגוש האירו נותרה ברמה של 1%, הריבית בבריטניה גם כן ללא שינוי ■ ברקע, ימתינו המשקיעים להלוואות נוספות מה-ECB, שיימסרו לבנקים בסוף פברואר

הבנק המרכזי האירופי (ECB) פרסם היום (ה') את החלטת הריבית המרכזית לחודש פברואר, והותיר אותה על 1% בהתאם לציפיות (שפל כל הזמנים, מאז הוקם גוש האירו ב-1999). גם בבריטניה פרסם את החלטת הריבית המרכזית שלו, כשהותיר אותה ללא שינוי ב-0.5% (פירוט בהמשך).

ברקע ההחלטה, המשקיעים והכלכלים מוסיפים לבחון את תגובת השווקים למהלך הגברת הנזילות של הבנק האירופי בדצמבר - עת השיק ה-ECB הלוואות בכחצי טריליון אירו ל-523 מוסדות פיננסיים באירופה.

מהלך זה, שהצליח יותר מהצפוי, הוביל לרכישה מאסיבית של אג"ח ממשלתיות של כלכלות "מתקשות" דוגמת איטליה וספרד, ולחץ התשואות על איגרות החוב שלהן כלפי מטה.

דרגי: "חוסר וודאות ושלל סיכונים"

לאחר ההחלטה התקיימה מסיבת עיתונאים בה הסביר דרגי את המניעים להחלטת הריבית ודיבר על מצב גוש האירו. עוד התייחס דרגי לסימני ההתייצבות של הכלכלה האירופאית, אולם ציין כי "התחזיות הכלכליות שלנו עדיין סובלות מחוסר וודאות ושלל סיכונים".

יו"ר ה-ECB גם התייחס לדיונים בדבר הקמתו של איחוד פיסקאלי חדש באירופה, שמטרתו פיקוח על הגירעונות התקציביים של ממשלות אירופה - וציין: "צעדי הצנע שביצעו ממשלות אירופה השונות הינן הצעד הראשון בדרך לאיחוד שכזה".

דרגי גם התייחס לחשיפת ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ה-ECB הסכים לספוג "תספורת" על חובות ממשלת יוון אליו - שכן הבנק האירופי מחזיק באג"ח ממשלתיות יווניות בהיקף עצום, וציין כי "לדיווחים בנושא אין כל בסיס" - ולמעשה, שלל את השמועות כי הבנק האירופי יסכים ל"תספורת" המדוברת, אשר מול המגזר הפרטי צפויה לעמוד על 50% לפחות.

"דרגי צדק"

"נראה שדרגי צדק בדבריו, לאור השיפור בשלושת השבועות האחרונים", טוען כרסטן ברזסקי, אנליסט ב-ING. לברזסקי מצטרפים אנליסטים רבים, שמגלים אופטימיות יותר ונסמכים גם על נתוני מאקרו משופרים באירופה, ביניהם מדד אמון הצרכנים והביצועים המשופרים של השווקים מתחילת שנת 2012.

בקבלת ההחלטה היום דרגי הסתמך גם על העתיד לבאות: ב-29 בפברואר צפוי ה-ECB להשיק "טאקט שני" של הלוואות ארוכות טווח לבנקים ביבשת, בהמשך למהלך שהשיק בדצמבר 2011, כאשר רבים צופים כי לאור ההצלחה של המהלך קודם - גם הפעם ההיענות תהיה גבוהה. ההלוואות, נזכיר, נושאות ריבית נמוכה במיוחד וניתנות לפירעון תוך 3 שנים (עם אפשרות לפירעון מוקדם אחרי שנה).

מאז המהלך בדצמבר, נפתרה (חלקית, לפחות) בעיית הנזילות וחוסר האמון המערכת הפיננסית, כאשר בנקים החלו להלוות יותר האחד לשני וללקוחות - ולתמרץ את הכלכלה האירופאית המקרטעת, שסבלה ברובה מהתכווצות ברבעון האחרון של שנת 2011.

"ועדיין, הבעיה היא שרבים לא רוצים להלוות בריביות כל כך נמוכות, והבנקים עדיין לא משחררים מספיק כסף", טוען קארן ויינברג, כלכלן ב-High Frequency Economics. ומה באשר להחלטת הריבית? ויינברג טוען כי "הבנק האירופי צפוי 'לשבת על הגדר' ולחכות להתפתחויות". האם כך יהיה? נחכה ונראה.

בבריטניה: הרחבה להרחבה

ואילו בבריטניה, פרסם היום הבנק המרכזי את החלטת הריבית, תוך שהוא מותיר אותה ללא שינוי ברמה של 0.5%. מנגד, הודיע הבנק כי הוא מבצע הרחבה לתוכנית ההרחבה הכמותית שלו לתמרוץ הכלכלה, וכי ירכוש עוד אג"ח ממשלתיות בהיקף של 50 מיליארד ליש"ט - לסכום כולל של 325 מיליארד ליש"ט בסך הכל.