משבר טנק המרכבה - לדיון מיוחד בוועדת החוץ והביטחון

עלות פרויקט טנק המרכבה בשנה היא כ-1.1 מיליארד שקל ולטענת משרד הביטחון, לתקציב 2012 חסרים לו כ-4 מיליארד שקל, בשל הצורך להיערך לשינויים האזוריים ולאיום האיראני

החברות הביטחוניות הגדולות, התעשייה האווירית, אלביט מערכות, תעש ורפאל נעתרו לבקשת משרד הביטחון - להפסיק את האספקה השוטפת של רכיבים שהוזמנו אצלן מראש, לייצור טנק המרכבה.

במערכת הביטחון מעריכים כי עצירת ההספקה של הרכיבים, תאפשר למשרד הביטחון לחסוך השנה כמה מאות מיליוני שקלים וזאת, בלי לשבש בינתיים את ייצור הטנק ואת ייצור הנגמ"ש-מרכבה נמ"ר. גורמים במערכת הביטחון אמרו ל"גלובס" כי במרכז שיקום ואחזקה (מש"א), שבו מורכבים הטנקים והנגמ"שים, די חלקים שמאפשרים את המשך הפעילות עד לסוף השנה.

במשרד הביטחון אומרים כי חרף עצירת ההזמנות הקשורות לטנק המרכבה, טרם התקבלה החלטה סופית על גורל הפרויקט. עלות הפרויקט בשנה היא כ-1.1 מיליארד שקל ולטענת משרד הביטחון, לתקציב 2012 חסרים לו כ-4 מיליארד שקל, וזאת בשל הצורך להתאים את היערכות מערכת הביטחון לשינויים האזוריים ולאיום האיראני.

גורמים במשרד הביטחון אומרים כי גם בהנחה שבתקציב 2013 יוכל להימצא תקציב לטנק המרכבה, הרי שעד אז עשרות חברות שקשורות במיזם- יקרסו וייסגרו ולא ניתן יהיה לחדש את הייצור של הטנק. מצב כזה, יוביל לפיטורים של כ-2,000 עובדים שמועסקים במפעלים המייצרים רכיבים לטנק.

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תדון בשבוע הבא במשבר שבו נתון פרויקט המרכבה ואליו הוזמנו ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, שמואל צוקר וראש מינהלת הטנק (מנת"ק), תא"ל ירון ליבנת. בדיון עתידים להשתתף גם נשיא התאחדות התעשיינים, צבי אורן ונציגי מפעלים מהפריפריה שעשויים להיפגע בעקבות הפסקת ההזמנות מצד משרד הביטחון.

את הדיון יזם יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז שהתארח מוקדם יותר השבוע בהתאחדות התעשיינים ושמע את חששותיהם בעקבות היעדר תקצוב הפרויקט. שר הביטחון, אהוד ברק ומנכ"ל משרדו אודי שני לא ישתתפו בדיון שצפוי להיות טעון, בשל ביקורם בסלון האווירי בסינגפור.

עתיד טנק המרכבה לוט בערפל, במשרד הביטחון רומזים כי פרויקטים אסטרטגיים נוספים נותרו ללא מענה תקציבי ועתידם לא ברור: "אם קיים בור של 4 מיליארד שקל, העלות של טנק המרכבה היא רק כמיליארד אחד. החיתוך יימשך לעוד הרבה מקומות", אמר גורם ביטחוני שאישר כי קיצוצים אלה כבר מאיימים על המשך האימונים וההכשרות של כוחות צה"ל.

מאז מלחמת לבנון השנייה צה"ל הרחיב את אימון כוחותיו וזאת, לצד חידוש המלאים בימ"חים ועל רקע הפערים הגדולים שהתגלו במהלך הלחימה. עוד בכירים בצה"ל, בהם גם הרמטכ"ל בני גנץ הצהירו במהלך החודשים האחרונים כי בכל תרחיש של קיצוץ תקציבי - אין לפגוע באימונים ובהכשרות כלקח מהמלחמה ב-2006, מזהירים גורמים בצה"ל ובמשרד הביטחון כי אין מנוס מקיצוצים כאלה: "ספק רב אם מספר תרגילים חטיבתיים שתוכננו לשבועות הקרובים וכך, גם תרגיל אוגדתי נרחב שתוכנן לתקופה הקרובה- יתקיימו", אמר גורם במערכת הביטחון.