הטקטיקה החדשה של לשכת רה"מ

עזיבתו של נתן אשל את לשכת רה"מ עשויה לסמן עידן חדש בגישת הלשכה אל התקשורת

1. ראש הממשלה בנימין נתניהו מוקף באנשים שמבינים ומכירים את נבכי התקשורת. החל מצביקה האוזר, מזכיר הממשלה; דרך יועז הנדל, עיתונאי לשעבר; ועד ללירן דן, שרק באחרונה עוד עבד בחברת החדשות של ערוץ 2.

כל אלה מכירים את הדמויות הבכירות בתקשורת הישראלית, ברמה אישית ומקצועית, יודעים איך הן עובדות ומה מניע אותן, ועל האופן שבו לשכתו של ראש הממשלה מבססת את שליטתה בעולם המדיה כבר נכתב לא אחת. אך על התפקיד שאותו ניהל נתן אשל, ראש המטה של נתניהו, בכל הקשור למעורבות בתקשורת, לא דובר די.

אשל, מקורבה של אשת ראש הממשלה, עסק רבות בעולם התקשורת. הוא עשה זאת בעיקר בלחישה על אוזנו של נתניהו עצמו והנעתו למעשה. אשל נחשב למי שקשור בעבותות אל מאחורי מהלכים כמו זה של עיכוב הסיוע לערוץ 10. הוא נחשב לאמן באיתור האנשים "שלנו" וסימון מי שאינם.

אשל ייצג את הגישה הפעלתנית של לשכת ראש הממשלה בכל הנוגע לתקשורת. לא עוד התנגחות או התחנפות, אלא חלחול פנימה. זו הגישה שהקשתה על ערוץ 10 בגלל רביב דרוקר (לכאורה), שהעמיסה על החינוכית בגלל בן כספית (על פניו), ושדאגה למנות אנשים הקשורים בראש הממשלה בתפקידי מפתח ברשות השידור (בזה אין ספק). אולי לא בכדי דווקא המינוי הראשון אחרי עידן אשל, היה זה של ירון דקל לתפקיד מפקד גלי צה"ל, מינוי שנחשב ענייני.

עזיבתו של אשל את הלשכה, אם כן, עשויה לסמן עידן חדש בגישת הלשכה או הממשל כולו בכל הנוגע לתקשורת הישראלית. בשנה האחרונה ההתערבות הזו הגיעה לשיאים חדשים, ועתה, משהועברו המושכות לגורמים אחרים, אנחנו יכולים לראות טקטיקה חדשה.

בשנה שהיא שנת בחירות, על-פי כל ההערכות, לשכת נתניהו עוברת אט-אט מעולם השליטה מלמעלה אל הצמיחה מלמטה. יותר פייסבוק וניו-מדיה, יותר טוקבקיסטים ומסרים שורשיים - ופחות מינויים, חתירה וסיכולים ממוקדים.

החודשים הבאים יהיו קריטיים ביחסי התקשורת והלשכה החשובה במדינה.

2. באיזה ספר הדרכה להורות כתוב שצריך להדליק את הטלוויזיה בשעה 21:00 בערב ולצפות בה יחד עם הילדים? היה מי שאחז בו זעזוע לנוכח הכתבה שפורסמה השבוע (ד') ב"גלובס", שלפיה 140 אלף ילדים בארץ צופים בתוכנית "האח הגדול" - משדר טלוויזיה שרחוק לחיצת כפתור אחת על השלט מנפשם העדינה של ילדינו. מי שאינו מעוניין בצפייה של ילדיו בתוכנית, מסיבות כאלה או אחרות - יכול פשוט לכבות את המכשיר.

אלה, אגב, אותם ילדים שגולשים בפייסבוק, שם הם נתונים לאינספור סכנות שהוכחו מחקרית, שפוגשים בבית-הספר שלהם אלימות, אלכוהול, יחסי מין בגיל מוקדם וגזענות איומה. ילדים מטולטלים, מאיומים, רעבים, עניים ושבניגוד לחלק ניכר מחבריהם בעולם, עוד כמה שנים גם ייקחו נשק וייצאו להילחם.

מי שחושב שבעייתו הגדולה ביותר בעולם היא "האח הגדול", חוטא לבעיות האמיתיות שיש לילדים במדינה הזו. הלוואי ובכל יתר החוליים, יכולנו לטפל כמו שאנחנו מטפלים במשדר טלוויזיה שמעצבן אותנו - פשוט לכבות את המכשיר.

3. עכשיו, כשגם רשת היא זכיינית חזקה, יציבה ומשגשגת שמספקת כמעט בכל ערב משידוריה 40% צפייה, הגיע אולי הזמן להבין את המסר: הכוח של ערוץ 2 הוא אימתני, חזק ואולי אף מסוכן.

אם אי-פעם היה הרהור באשר למקום שיש לעידן הרישיונות ולעוד שחקנים, גם הוא חלף. יש כאן משאב עצום שראוי לא להשאירו בידי גוף אחד שהוא יצור כלאיים, וצריך להפריט את הטלוויזיה המסחרית בהקדם האפשרי.

יש לבטל את האפיקים הללו - 22 ו-10 - ולייצר תחרות אמיתית והוגנת שבה ייקח חלק כל מי שרוצה לעשות טלוויזיה בישראל.