פרימיום בקשיים: ויתרה על חלקה בקידוחי "מירה" ו"שרה"

תקבל החזר כנגד השקעתה ■ הכשרה אנרגיה מבקשת דחייה של 3 חודשים בתחילת העבודה ברישיונות

החלומות הגדולים להצטרף לחגיגת תגליות הגז יישארו על הנייר. חברת פרימיום PIH , שבשליטת רות עופר (אלמנתו של יולי עופר) ונמרוד רינות, ביטלה הסכם שהיה לה עם חברת עופר השקעות הפרטית לרכישת 10% מזכויותיה של האחרונה ברישיונות החיפושים הימיים "שרה" ו"מירה".

עופר השקעות רכשה מחצית מזכויות חברת איי.פי.סי בצמד הרישיונות הימיים (13.6%), כך שהיא עצמה מחזיקה ב-6.8% מהם. עם חתימת ההסכם בין איי.פי.סי לעופר השקעות (שהייתה אז בשליטת יולי עופר) העניקה האחרונה לפרימיום אופציה לרכוש 10% מזכויותיה ברישיונות (0.68% בשרשור), וזו מומשה במארס אשתקד.

אתמול הודיעה פרימיום על ביטול ההסכם עם עופר השקעות והשבת הזכויות. בעקבות כך, עופר תעביר לפרימיום, שנתונה במצב כספי קשה, סך של 6.2 מיליון שקל, כלומר מלוא הסכום ששילמה לה החברה עד כה בגין חלקה בפיתוח הרישיונות.

הפסדים כבדים וגירעון בהון

מלבד פעילות האנרגיה שלא התרוממה, עוסקת פרימיום בנדל"ן במזרח אירופה (באמצעות חברת סנטראל יורופיאן), במלונאות (באמצעות חברת אינוונטק) ובשיווק מחשבים (באמצעות רשת אייבורי). את תשעת החודשים הראשונים של 2011 סיימה החברה עם הפסד של 15.3 מיליון שקל, וזאת בהמשך להפסד של 92.5 מיליון שקל ב-2010. הפסדים אלו הובילו לכך שלחברה נוצר גירעון בהון העצמי בהיקף של 20 מיליון שקל.

על רקע התוצאות העגומות קרסה מנייתה של פרימיום מתחילת 2011 ב-85.7%, והחברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 27 מיליון שקל בלבד. לחברה-הבת סנטראל יורופיאן יש אג"ח בהיקף נוכחי של כ-122 מיליון שקל, ובחודש אוגוסט היא צריכה לפרוע שליש מהיקף הסדרה - כ-41 מיליון שקל. אג"ח אלה נסחרות בתשואה של 285%, נוכח חוסר יכולתה של החברה לפרוע את החוב בכוחות עצמה, ושל החברה האם לתמוך בה.

בתוך כך, חברת הכשרה אנרגיה, שבשליטת עופר נמרודי, הגישה השבוע בשם כל השותפים ברישיונות בקשה לממונה על ענייני הנפט לדחיית מועד תחילת הקידוח ברישיונות "מירה" ו-"שרה" בשלושה חודשים. הבקשה הוגשה על רקע עיכוב שעשוי להיווצר בהגעת אסדת הקידוח Noble Homer Ferrington, וזאת משום שהקידוח למטרות הנפט ב-"לוויתן", שאותו היא מבצעת כעת, נמשך מעבר למצופה.

על-פי תוכנית העבודה המקורית, הקידוח ברישיון "מירה" היה אמור להתחיל עד סוף חודש מארס, והקידוח ברישיון "שרה" היה אמור להתחיל עד סוף חודש יוני.

"שותף אסטרטגי בלוויתן"

אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, ירון זר, פרסם היום סקירה בעקבות מצגת אנליסטים שערכה חברת נובל אנרג'י ביום שלישי האחרון. "החדשות המרכזיות הן שבתוך 6-9 חודשים צפוי להיכנס ל"לוויתן" ולבלוק 12 שותף Large Scale (כלומר אחת מהחברות הגדולות - ר.ש) אסטרטגי ", כתב זר. תוך שהוא חוזר על המלצות הקנייה שלו לשותפויות "אבנר" ו-"דלק קידוחים", עם מחיר יעד הגבוה בכ-20% מהמחיר הנוכחי שבו נסחרות שתי השותפויות.

"נובל ציינה כי היא מחפשת שותף אסטרטגי בעל שלוש יכולות: ניסיון בהנזלה, בשוק (לקוחות) ויכולת פיננסית", המשיך זר, ועדכן לגבי לוחות הזמנים של תמר. "לפי נובל, הקמת פרויקט תמר תושלם בסוף 2012, כאשר מכירות ראשונות צפויות באפריל 2013. אנו חוזרים על הערכתנו כי מכירות תמר תחלנה ברבעון השני של 2013".