מורי ארקין: "הפארמה בשבילי - כמו הגמל לבדואי"

בכנס של קרן ספרה, המנהלת 200 מיליון דולר של מוסדיים ובכירים ישראלים בתעשיית הפארמה, הצהיר ארקין, מבעלי הקרן: "רשמנו תשואה של 30% ב-5 שנים"

קרן הגידור Sphera Global Healthcare, של מורי ארקין וקבוצת ספרה (בבבעלות ישראל מור, רון סנטור ודורון ברין), ערכה היום את כנס המשקיעים הראשון שלה. ספרה הלת'קר היא קרן ישראלית המשקיעה בחברות פארמה בחו"ל. היא מנהלת 200 מיליון דולר שהשקיעו מוסדיים ובכירים ישראלים בתעשיית הפארמה, ונחשבת לאחד הגופים המקצועיים בתחום.

ארקין, לשעבר בעל השליטה בחברת התרופות אגיס והיום משקיע פרטי גם דרך חברת ארקין אחזקות, פתח את האירוע וסיפר כי "הפארמה בשבילי זה כמו הגמל בשביל הבדואי - אני מנצל בה כל חלק. התחלתי כיבואן, עברתי לייצור לשוק הישראלי, נכנסתי לשוק הבינלאומי בתחום הגנריקה, ואחר כך עברתי להשקעה במו"פ פרמצבטי. שאלתי את עצמי אם יש עוד חלק בגמל שאני לא עושה בו שימוש, ואז בא הרעיון של הקמת קרן להשקעה בחברות פרמצבטיות. מי שהשקיע בקרן לפני חמש שנים, עשה תשואה של 30%. זאת, לעומת תשואה של 20%- במדד ה-MSCI העולמי".

"מה העתיד?", המשיך, "יש התפתחות של טכנולוגיות חדשות. הממשלות אמנם ינסו לשלוט בתקציבי הבריאות, אבל בלתי נמנע שאחוז הבריאות בתל"ג ילך ויגדל. במקביל, צומח שוק אדיר של מדינות מתפתחות, שבעבר לא התייחסו אליו בכלל. מוצרים שמצליחים שם הם לאו דווקא אלה שיש להם הגנה פטנטית טובה".

"טבע לא ממוצבת טוב"

אורי הרשקוביץ, שותף מנהל בספרה, סקר את עתיד התעשייה ואמר כי "בשנות ה-90 הפארמצבטיקה עשתה את הכסף הגדול, כש-80% מהמכירות היו בשוק האמריקני. 2000-2010 הן העשור האבוד של התעשייה; הושקו מעט מדי מוצרים חדשים. 2009 סימנה את 'צוק הפטנטים' - פקיעה של פטנטים רבים בלי השקת מוצרים חדשים שיפצו על כך - ואת קריסת מודל הפארמה. מנהלים רבים הלכו הביתה.

"המנהלים החדשים רכשו בפאניקה כל דבר שזז, וכשגם זה לא עזר - חברות הענק רכשו האחת את השנייה. היו פיטורים של עשרות אלפי עובדים. שוק ההון לא הבין את עוצמת המשבר שעברה התעשייה".

אז מה עכשיו? "2012 היא השגרה החדשה. עיקר הרווח יגיע מהשווקים המתפתחים, כשהחברות שיצליחו שם יהיו חברות מבוזרות, 'גורילות של 800 קילו', שידעו להתמודד עם הבעיות גם של השוק האמריקני וגם של השווקים המתפתחים. בשווקים אלה, "ההוצאה העיקרית על תרופות היא עדיין מהכיס", מסביר הרשקוביץ. "לכן, נמכרות שם בעיקר תרופות גנריות, שהן זולות יותר, אבל גנריות ממותגות - כאלה שהצרכן מכיר את שמן. תרופות רווחיות שם הן כאלה שקשה לזייף, כמו חיסונים".

הרשקוביץ התייחס לטבע, ואמר כי "החברה היום לא ממוצבת טוב להיות ה'גורילה', אבל היא שחקן בתחום. היא שמה רגליים בכל אחד מהמקומות הנכונים, למעט חיסונים. האם עוד 10-15 שנים היא תהיה עדיין טבע או שתירכש ותירקב במרתפים של חברת ענק? אין לי תשובה".