ארה"ב תסייע לבעלי המשכנתאות בכ-26 מיליארד דולר

זאת במסגרת תוכנית לאומית לייצוב שוק הדיור שנפגע קשה במשבר ■ הסכם זה יסייע ליותר מ-2 מיליון בעלי בתים אמריקנים העומדים בפני סכנת עיקול ■ בתוך כך, ה'פד' יקנוס 5 בנקים גדולים ב-750 מ' ד' משום שהעניקו משכנתאות לא בטוחות

לאחר חודשים רבים של דיונים, הרשויות האמריקניות ו-5 מהבנקים הגדולים בארה"ב הסכימו לקצץ כ-26 מיליארד דולר מהחוב של בעלי המשכנתאות. בעקבות החלטה זו, יותר מ-2 מיליון בעלי בתים אמריקנים שנטלו משכנתאות לפני 2007 ונפגעו מבועת הנדל"ן שהתפוצצה והובילה למשבר הכלכלי שנמשך עד היום, יקבלו סיוע מהממשלה, אם על ידי מחזור המשכנתא ואם על ידי קיצוץ החוב ושיעור הריבית.

לפי דיווחים שמסרו בכירים בממשל האמריקני, החלטה זו היא צעד ראשון במסגרת תוכנית לאומית כוללת שנועדה לצנן ולייצב את שוק הדיור האמריקני ובמסגרתה ייצאו לפועל צעדים נוספים בהיקף של מיליארדי דולרים.

יחד עם זאת, החלטה זו היא רק טיפה בים ותסייע רק לחלק קטן מתוך מליוני האנשים שסכנת עיקול הבית מרחפת מעל ראשם, זאת לאחר שבמהלך המשבר והתפוצצות בועת הנדל"ן, השווי של הבית שאותו הם רכשו ירד הרבה מתחת לשווי המשכנתא שאותה הם נטלו.

כזכור, בועת הנדל"ן האמריקנית החלה לתפוס תאוצה במהלך שנות האלפיים, בעיקר בשל העובדה שהבנקים, כמו גם בתי השקעות וגופים פיננסים אחרים, העניקו כמעט לכל דורש משכנתא בהיקפים גדולים, זאת מבלי לבחון את יכולת ההחזר שלו.

עכשיו נראה כי הגופים הפיננסים באים על עונשם, שכן ה'פד' החליט היום לכנוס ביותר מ-750 מיליון דולר, חמישה בנקים גדולים שהעניקו משכנתאות עם סיכון גבוה, ללקוחות ללא יכולת החזר מספיקה.

כתוצאה מכך, כאשר בועת הנדל"ן התפוצצה ב-2007 מיליוני אמריקנים שלא עמדו בהחזרי המשכנתא מצאו את עצמם שקועים בחובות ענק שבחלקן התגלגלו לבנקים ולגופים הפיננסים, וגרמו לקריסתם.

במסגרת הסכם זה, שנחשב לגדול ביותר מאז החל המשבר, יסייע לפחות למיליון בעלי בתים אמריקנים שמתקשים בהחזרי המשכנתא ועומדים בפני עיקול, למחזר את המשכנתא שהם נטלו או להוריד את שיעור הריבית שלה. בנוסף, לפי ההסכם כ-750 אלף אנשים שאיבדו את בייתם במהלך שנות המשבר, מ-2008 ועד סוף 2011, יקבלו שיק בסך של 2,000 דולר.