הפתרון? "חדלות פירעון של יוון - וסילוקה מגוש האירו"

מאמר מערכת באתר הפיננסי מרקטווץ', קובע: "אישור מדיניות הצנע רק תקשה על יוון למחזר חובות" ■ הסיבה: לא ננקטים על ידי הממשלה צעדים להאצת הצמיחה ■ "על ה'טרויקה' להלוות כסף ישירות לבנקים - ולהציל אותם, לא את יוון"

למרות האופטימיות בשווקים לאחר אישור רפורמות הצנע בממשלת יוון, מה שמקרב אותה לקבלת חבילת סיוע נוספת - יש לשאול את השאלה המהותית הבאה: מדוע לא לתת ליוון להכריז חדלות פירעון על חובותיה, לסלק אותה מגוש האירו, ולהזרים הון לבנקים שיבצעו "מחיקות" על החוב?

במאמר מערכת באתר הפיננסי מרקטווץ', נטען כי אפשרות זו - שעד כה נשללה מכל וכל על ידי קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי, המושכים בחוטים באירופה, כמו גם על ידי הפוליטיקאים ביוון - היא האפשרות הטובה ביותר לפיתרון הבעיה היוונית.

"השאלה האמיתית היא למה להמשיך ברוטינה הזו", נכתב במאמר. "מדיניות הצנע רק הופכת את הסיכוי של יוון למחזר את חובותיה לקטן יותר, ולא לגדול יותר". זאת, על רקע אישור הרחבה נוספת לתוכנית הצנע היוונית, אתמול בערב.

במרקטווץ' מציינים כי יוון אמנם צריכה להעלות את נטל המס, לקצץ בגיל הפרישה ובמשרות עובדי המגזר הציבורי, אולם עליה גם לבצע צעדים להגדלת הביקושים והאצת הצמיחה - צעדים בהם לא נקטה כלל.

"כשמסתכלים על תמונת המאקרו ביוון, המצב לא מעודד", נכתב במאמר. ואכן, יוון סובלת מאבטלה ברמה של 17.7%, התכווצות בתמ"ג של 5% בשיעור שנתי וירידה של 11% בייצור התעשייתי. מאז 2008, אז יוון לא צמחה כלל - התכווצה הכלכלה שלה בעקביות ב-5% בכל שנה.

"גם בגרמניה ציינו שמדיניות הצנע לא תהפוך את יוון לכלכלה צומחת", נכתב במאמר. "וגם בגרמניה לא נעשים צעדים לעידוד הצמיחה והשירותים ביוון, או ניסיונות ליצירת תחרות בין שני המשקים".

במרקווץ' סוכם כי "בנקודה מסוימת, יוון תצטרך לקבל החלטה להקשיח עמדות לא רק מול המגזר הפרטי, אלא גם מול הציבורי. עדיף לקרן המטבע והאיחדו האירופי להגיע לעסקה שתוציא את יוון מהאיחוד האירופי תוך רידוד החובות, במקום להמשיך במשחק הזה".

"אם ה'טרויקה' כל כך מעוניינת להציל את הבנקים במקום להלוות כסף ליוון - אולי כדאי לה פשוט להלוות את הכסף ישירות אליהם".